Bruk av sterkrens

Hva kan i verste fall skje om man slurver litt med hygienen?
Tror jeg har vært grundig nok, men hva kan skje i verste fall? Har ikke brukt ordentlig rensemiddel på gjæringstanken, men har vasket grundig!
Er det en dårlig ide å ha gjæringstanken på badet f.eks, selv om man har på gjærlås?
Blir litt usikker på slikt siden dette er mitt første brygg.

Hvis man slurver mye så er det en rimelig sjanse på at ølet blir dårlig. Både bakterier og sopp/mugg/villgjær kan ødelegge ølet. Uansett så kan det jo også bare gå bra, dersom du har flaks. Hvis du har vasket grundig og skylt godt etter med rent vann så har du rimelig sjanse for at det går bra.

Å ha gjæringstanken på badet kan gi økt risiko for forurensing av ølet. Luften er som regel varm og fuktig, et ytmerket sted for encellete plageonder. Men så lenge du ikke løfter lokket for å se inn i tanken kan også det gå greit. Og hvis det går galt, så har du ihvertfall ikke tapt en hel arbeidsdag på et brygg som er laget fra bunnen  ;D.

Det værste som kan skje er at du må kaste alt ølet  :eek:  Og det er jo ganske ille bare det  >:D

Ikke tilfredstillende rengjøring kan føre til dårlig lukt, smak, skumming, farge.... utseende.......  og ikke minst så vil holdbarheten bli vesentlig redusert hvis du har vært uheldig og fått uønskede mikroorganismer i brygget ditt.

Det som er positivt er at patogene bakterier (sykdomsfremkallende bakterier) som f.eks. Ecoli, Giardia, Salmonella, Listeria og lignende ikke trives i øl. Så du trenger ikke bekymre deg for sykehus opphold  ;D  ( værste senario er vel det som kalles hyppig flatulens.........  som kan medføre at du må leve isolert fra andre i en liten periode  ::) )

Hei

Joacim nevnte på frokost tv i morges at man kunne bruke sterkrens. Samt at man ikke behøvde å skylle vekk etterpå.

Hvilket blandingsforhold skal man ha på sterkrens/vann blandingen?
Vil ikke dette sette smak på øllet idet hele tatt?

Selv bruker jeg flaskerens på alt utstyret, men skyller det i "rent" vann etterpå. Men da er det neppe sterilt lengre :)

Hilsen Anders

Var det ikke 5 ml sterkrens på 10 liter vann han sa? Han brukte en injeksjonssprøyte fra apoteket.

Sterkrens er det samme som StarSan  :)

Vet ikke om de er likt blandet, men Joakim kan sikkert forklare hvor mye man skal bruke.. Tror det er en fluid ounce for 5 gallon.. Det er vel tilsvarende to spiseskjer (30ml) til 19 liter vann (gjelder StarSan).

Sterkrens det samme som StarSan? Det visste jeg ikke. Hvem er det som produserer den?

Joakim sa at det var fosforsyre, noe som hyppig brukes som ingrediens i brus. Sikkert derfor at man slipper å skylle det ut i etterkant.

Sterkrens er sterkere konsentrert fosforsyre enn StarSan, 85% i stedet for 50 %, og så putter "5 Star Chemicals" oppi noen andre ting som de har patentert, så det er nok ikke helt det samme. Og så skummer ikke Sterkrens, og det er jo litt synd, for skummet holder seg på flatene lenger og dreper sånn at det dreper mikrober lenger.

Dosering står på flaska med Sterkrens. Jeg valgte den doseringa som ga pH 2,5.

Noen små rester med fosforsyre gjør ingen verdens forskjell på smaken, du kan trygt la være å skylle vekk :)  Ikke skadelig for verken deg (det brukes i umåtelig større mengder i brus og andre matvarer) eller ølet.

Nå har jeg smakt på mitt første hjemmebrygg, smakte godt og jeg regner med det blir bedre av å ha gjæret seg ferdi på flaske! Takk for alle tips!

Hvor lenge skal sterkrensen stå å virke i dunken / corneliusfatet før den er "ferdig reagert"?
Stemmer det at utstyret ikke skal skylles etterpå?

Borgar skrev:
Hvor lenge skal sterkrensen stå å virke i dunken / corneliusfatet før den er "ferdig reagert"?
Stemmer det at utstyret ikke skal skylles etterpå?

Et minutt skal være mer enn nok :)

Husk at du  må vaske det gullende rent før du bruker sterkrensen, sterkrensen dreper kun bakterier og desinfiserer overflaten.

Richard

White man speaks truth.

Hvis det ikke er det minste synlig (eller følbar) gønk på overflaten, så tar det ikke lange tiden for syren å gjøre jobben sin.

Så skal det sies at jeg er litt indoktrinert/hjernevasket av Charlie Talley fra Five Star, som påsto i et intervju med thebrewingnetwork.com at de har en egen, hemmelig, patentert ingrediens som dreper ekstra effektivt, så jeg bruker altså heller det enn sterkrens. Men det er bare meg. Iodophor (Jodosan på norsk, fåes på apoteket) er også det Charlie kaller "a stone killer", og trengs heller ikke å skylles bort, men der må du beregne konsentrasjonen selv.

Det er ulovlig å eksportere (antakelig pga sikkerhetshensyn i fly), men morebeer gjør det likevel :)

Du snakker om StarSan nå ikke sant Jokke?

Iodophor setter farge på plast og er noe dritt å søle på gulvet, så derfor liker jeg det ikke så godt.

Er jeg den eneste som bruker dette stoffet fremdeles? Må jo inn i steingamle tråder for å finne det nevnt.

Tilbake
Topp