BIAB / brew in a bag

Jo

Norbrygg-medlem
Hei!

Har et ekstraktbrygg under vesten, og tenkte at det neste skulle lages etter "Brew in a bag"-metoden (http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?t=4650). Noen her som har erfaring med dette? I tråden over får jeg et godt inntrykk, men det kan jo hende at de som skriver er litt overoptimistiske siden de har pønsket ut metoden selv....

I tillegg, siden jeg går fra ekstrakt og ikke har erfaring med malt: Hva er volumet på 1kg malt?

Jeg brygger med BIAB - er en fersking, men synes dette er en grei og rimelig metode.
Ølet blir godt og OG blir som forventet de gangene jeg har brygget.
Det er også mindre vasking og rengjøring med dette ettersom du bare trenger en kjele, en pose og et gjæringskar.

Hei igjen!

Kjekt at det er andre som prøver seg på dette, da har jeg noen å stille dumme spørsmål til :)

Jeg har en 36-liters kjele, satser på 20 liter ferdig øl med ca. 6 kg malt. I mitt hode blir dette

20 liter ferdig øl
~4.5 liter suges opp i malten, og forsvinner når maltposen tas ut
~2 liter fordamper under koking

Volumet er da 26.5 liter, sånn circa. Men har du noe erfaring med volumet på malten, hvor mye plass det tar i kjelen?

Og, forresten, forslag til stoff til pose som er lett å få tak i her på berget mottas med takk!

Hei igjen!

Husker du hvor du bestilte din fra? Vin & bar sin sekk blir litt for liten til en 36-liter...

Jo

Har selv en slik maltpose fra Vin og bar, å denn passe i allefall fint rundt min 50l kjele.
Selve posen er på 70x50cm, å det vil vel gi en omkrets på ca 140cm.

Sikkert jeg som er blind :)  Finner bare den som er linket til, og den sier 30x30x35cm.

Skal ringe dem, og høre om de kan fikse en større. Takk for hjelpen!

Jo

Jeg målte når den lå flat på benken, å min pose kan godt ha strukket seg noe etter en del bruk.
Dybden av posen vil muligens minke noe når du strekker den rundt en kjele, i forhold til når den ligger flatt.
men hvist du ikke må ha den til å dekke hele kjelen, men heller snurper den sammens på toppen, tror jeg den bør fungere fint.
Hengte posen over kjelen i dag, å da stakk den ca 35cm ned i kjelen, å hadde noen cm. som hang over kanten.

Sjekket akkurat hvilken pose de har på vin og bar, å det er ikke denne jeg har.
Det er mulig jeg har "Silpose for malt 25l" fra petit.
Du kan sikkert høre med de om målene på denne posen

Tilbake
Topp