Stig Aa.
Norbrygg-medlem
Jeg begynte å brygge i februar i år. Jeg brukte mye tid på å lese meg opp på litteraturen og var mye innom forumet for råd og tips. Jeg merket fort at det var mye å passe på: man MÅ rehydrere tørrgjør, man MÅ helst bruke ferksgjær, man MÅ for all del ikke la gjæringen kommer over/under ditt og datt grader etc. Ærbødig og smånærvøs satte jeg i gang. Etter 14 batcher har jeg erfart dette: uansett hva jeg gjør, om temperaturen blir feil, om jeg bruker ferksgjær eller tørrgjær (der det passer seg), om jeg tapper etter 12 dager eller 4 uker, så blir det alltid fabelaktig øl!
Nå skal det sies at jeg alltid har vært nazi på hygiene og har alltid lest meg godt opp om de ulike prosessene i bryggingen, men bortsett fra det har jeg (som sikkert de fleste) hatt ulike feil og uhell, uten at kvaliteten har blitt nevneverdig forringet (Ok, bortsett fra en pils som jeg gjæret på et sted jeg egentlig visste var for varmt....) Når jeg drikker kjøpeøl tenker jeg som regel: joa, godt øl, men min (eller: hjemmebrygget) er bedre...
Det er sikkert som å banne i kjerka, men jeg tenker: det er da utrolig lett å lage god øl!?
Nå skal det sies at jeg alltid har vært nazi på hygiene og har alltid lest meg godt opp om de ulike prosessene i bryggingen, men bortsett fra det har jeg (som sikkert de fleste) hatt ulike feil og uhell, uten at kvaliteten har blitt nevneverdig forringet (Ok, bortsett fra en pils som jeg gjæret på et sted jeg egentlig visste var for varmt....) Når jeg drikker kjøpeøl tenker jeg som regel: joa, godt øl, men min (eller: hjemmebrygget) er bedre...
Det er sikkert som å banne i kjerka, men jeg tenker: det er da utrolig lett å lage god øl!?