Beste oppskrift på øl til sommervarmen

Jeg sverger til belgisk wit i sommervarmen.

50/50 pilsner og hveteflak til en OG på 1.045 (meskes på 63 grader 75 min)
Saaz på 60 min til en IBU på 15
Saaz på 20 min til en IBU på 5
1 gram koriander pr liter vørter siste 5 min
1 gram pomerans eller 3 gram fersk revet økologisk appelsinskal pr liter vørter siste 5 min

Gjæres med wlp400

Selv om humla er kokt 60 min, husk å kok vørteren 90 min pga pilsnermalten.

kintii skrev:

1 gram pomerans eller 3 gram fersk revet økologisk appelsinskal pr liter vørter siste 5 min

Gjæres med wlp400

Jeg ser du benytter flaket hvete. Hva har der for smaken å si ved å benytte flaket hvete kontra vanlig hvetemalt?

kintii skrev:

Gjæres med wlp400

Står å brygger noe veldig likt selv nå. Jeg bruker maltsammensettinga til Gahr med et humleskjema omtrent helt likt din. Koriander og appelsin blir det også! Blir nam! Kjører den opp til 1.050 jeg.

Intercom skrev:
LasseO skrev:
loebrygg skrev:
Lucky Jack er mitt I blinken

Sent from my iPhone using Tapatalk
Amen til en IS-kald lucky jack i sommervarmen. Rett og slett et genialt øl alle måta!

Fant tråden om Lucky Jack og prøvde å skalere den om til 19Liter. Ser dette nogenlunde rett ut?

2014-04-06_0802.png

Litt lite humle kanskje. 0,5 g simcoe på 90 min og 2,6 g perle på 60??.

uThaug skrev:
kintii skrev:

Gjæres med wlp400

Jeg ser du benytter flaket hvete. Hva har der for smaken å si ved å benytte flaket hvete kontra vanlig hvetemalt?

Du får en friskere, mer "syrlig" og tradisjonell hvetesmak synes jeg. Flaket hvete er allerede gelatinsert og du mesker bare som vanlig. Jeg har benyttet 50/50 flaket hvele og pilsnermalt uten noe som helst problemer med stuck mash.

Bernts skrev:
Intercom skrev:
LasseO skrev:
loebrygg skrev:
Lucky Jack er mitt I blinken

Sent from my iPhone using Tapatalk
Amen til en IS-kald lucky jack i sommervarmen. Rett og slett et genialt øl alle måta!

Fant tråden om Lucky Jack og prøvde å skalere den om til 19Liter. Ser dette nogenlunde rett ut?

2014-04-06_0802.png

Litt lite humle kanskje. 0,5 g simcoe på 90 min og 2,6 g perle på 60??.

Så veldig mye mer skal det ikke til. Jeg regnet til omtrent det samme og rundet til 1 og 3. Typen har forøvrig minimalt å si så tidlig i prosessen. Bruk det du har med tilnærmet rett Alfa om du ikke har Perle og Simcoe liggende.

Ikke noe av dette er galt. Et litt annerledes sommerøl kan kanskje være en helles bock - eller maibokk, som det også kalles. Forfriskende og lett, men med en litt tydeligere maltdybde enn andre typiske sommerøl.

Synes denne ble snadder til soldager, brygget en ny runde med denne i går. Gjærer den på 16° i 5 dager og øker til 19° i yterlig 7 dager så to dager coldcrash. En forfriskende øl som du kan drikke et par tre stykker av uten og få kjeft av konen

#25 terrasseøl 2.edt. Style: Unspecified Brewer: Dagfinn Salte

Statistics
Volume: 16 liters
Boil Volume: 16 liters
OG: 1048
BG: 1048
FG:
Alcohol: 4.7 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 33 IBU
BU/GU: 0.68
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5 EBC 3000 g
Munich Malt 20 EBC 15 EBC 200 g
Wheat Malt 3 EBC 150 g
Mash schedule: 65 degrees for 70 minutes, 78 degrees batchsparge for 10 minutes x2.
Hops
Northern Brewer 10.55% alpha 15 g 60 minutes
Saaz 3.2% alpha 20 g 15 minutes
Saaz 3.2% alpha 33 g 5 minutes
Northern Brewer 10.55% alpha 6 g 5 minutes
Fermentation
Yeast: Safale US-05

StoreMy skrev:
Så veldig mye mer skal det ikke til. Jeg regnet til omtrent det samme og rundet til 1 og 3. Typen har forøvrig minimalt å si så tidlig i prosessen. Bruk det du har med tilnærmet rett Alfa om du ikke har Perle og Simcoe liggende.

Dere kan regne så mye dere vil, jeg hadde fremdeles ikke puttet så lite humle i et brygg(LJ) basert på kalkulasjoner i et bryggeprogram.

Husker jeg riktig, står det på LJ oppskriften i brygging fra hånd til munn at IBU skal havne mellom 45 og 50.
Jeg humla ikke identisk med oppskriften, men prøver på en annen vri, og skal etter utrekningene havne på 47 som var noenlunde det i boka.

Er på jobb, så har ikke boka i nærheten.

Tilbake
Topp