Belgisk Wit

Jeg skal snart i gang med en Belgisk Wit.
Har sjekket oppskrifter på Beer Calc og andre steder, og ser at tilsetting av korianderfrø og tørket appelsinskall varierer mye i de ulike oppskriftene.
Spesielt koketid og mengde.
Noen som har en god, og rimelig typeriktig oppskrift som kan anbefales,
eller med generelt gode tips for brygging av Belgisk Wit?
Og hva med bruk av flaket hvete, noen med erfaringer?

Med korianderfrø er det, i motsetning til andre krydder, ikke så lett å gjøre feil i den forstand at man kan tilføye for mye. I et brygg på 27 liter har jeg en gang brukt 18 g knust koriander og 5 g finmalt pommeransskall. Dette ga en grei smak på ølet. Men jeg tror nok at man lett kan bruke litt mer koriander og også en del mer pommeransskall før det blir for drøyt. Og så har det jo litt å gjøre med hva du liker.

Flaket hvete har jeg ikke brukt, men det er mange som bare bruker hvetemalt istedenfor. Smaksforskjellen er visst ikke all verdens. Men vil du gjøre det helt ifølge boken så skal det nok flaket hvete til. Jeg vet ikke om sjansen på at du får en 'stuck mash' (tettet mesk) vil øke betraktelig, det er vel bare å prøve  :brygging:

Hei,
Jeg brygget en wit for 14 dager siden, gjæringen har vert veldig treig, men det er normalt med denne gjær typen. Smakte på den i dag og jeg er veldig fornøyd med resultatet, den tappes på fat i morgen. Den kunnet sikkert stått noen dager til, men jobben vil ha meg til afrika så den må på fat i morgen:).

Boil Size: 60,21 L Asst Brewer:
Boil Time: 90 min Equipment: Speidel
Taste Rating(out of 50): 35,0 Brewhouse Efficiency: 85,00
Taste Notes:

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
5,70 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 50,00 %
5,70 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 50,00 %
23,30 gm Hallertauer, New Zealand [12,00 %] (60 min) Hops 13,4 IBU
33,30 gm Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] (10 min) Hops 2,1 IBU
45,23 gm Coriander Seed (Boil 15,0 min) Misc
85,23 gm Orange Peel, Bitter (Boil 15,0 min) Misc