Monter overganger til gardena på kjøler.
Beveg kjøler eller rør i kjelen under nedkjøling.
Vær nøye med å vaske bunnen.
Sørg for at BB'en er helt tørr innvendig når du setter den bort etter du er ferdig.
-Nok varmt(70+ grader) skyllevann tilgjengelig. Litt avhengig av maltmengde trenger du gode 30 liter med skyllevann for en 50 liters batch, malten tar opp ca 1 liter pr kg, mesker med 1,5-2 liter pr kg mat.
-Jeg sirkulerer(lauter) rundt 10 liter før tapping av mesk og føler ølet blr noe klarere av det.
-Ved oppkok må du ha godt over maksmerket(ca 55 liter?) for å treffe rundt 50 liter nedkjølt vørter i gjæringskar.
-Jeg pleier å spare gode 5 liter med vørter til det koker godt som jeg etterfyller med. Da slår jeg av det ene varmeelementet og holder en grei rullende kok og unngår at det koker over.
-overganger på kjøleren er gull, Biltema har mye fint! Evt handleliste finner du i en eller annen tråd her på forumet...
RDWHAHB! ...eller ei nøgne ø eller noe.
EDIT: beregn en god arbeidsdag bryggedag. 7 timer går fort!
EDIT2: Fant tråden om gardena koblinger - http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,11186.0.html
Okey. kjøpte BB60 Pakketilbud, og har ikke brygget øl på denne måten før, så blir spennende og finne ut av det. Men er det nødvendig og bytte kjøler på et produkt som ikke er tatt i bruk før ? fungerer ikke den slik den skal den som er der?
Brygg øl ! Tenåringene får bekymre seg over slike tulleting som om nesa er for stor eller liten. Kjølern din gjør det den skal. Nemlig å kjøle vørter. Lykke til
Vi har satt 5 brygg på vår BB60. Vi bruker den medfølgende kjøleren, men har erfart at man bør sørge for bevegelse i kjelen under nedkjøling. Om du kjenner på returvannet fra kjøleren merker du fort forskjell på om det er bevegelse eller ikke.
Veldig fort gjort å gjøre brygging til en nerdeting, med en kjøpe og utstyrsmani av uante dimensjoner. Har brygget 20+ pluss brygg på min bb30 med en ny krane og et liggeunderlag som isolasjon som eneste modifikasjoner. Øllet mitt får jubel og applaus av alle som for smake likevell Sier ikke at man ikke skal modifisere, men jeg klarer iallefall å få godt øl på en standard bb30 v2.
Okey. kjøpte BB60 Pakketilbud, og har ikke brygget øl på denne måten før, så blir spennende og finne ut av det. Men er det nødvendig og bytte kjøler på et produkt som ikke er tatt i bruk før ? fungerer ikke den slik den skal den som er der?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.