Bazzoka går tett under whirpool. Brukere dere dedikert whirpool hull?

Bazookaen min går tett når jeg skal kjøle ned vørteren, jeg har montert ei pumpe på krana som jeg bruker i kjelen.

Hvordan løser dere dette? Har dere en annen kran som sitter litt lengre opp og bruker den til whirpooling?

Eg vil tru at dei fleste som Whirlpooler med pumpe har kobla innløpet på pumpa til kranen i kjelen.   

Når det gjeld andre enden - er det fleire metodar.    Frå pumpa kan man laga eit eige hol i kjelen og så ha eit bend av eit eller anna slag på innsida som er montert slik at det vil føra til whirlpool i kjelen når pumpa går.  Ein annan metode er å bruka eit rør med bøy på i enden som går ned i kjelen og dette  stikk ned frå toppen av kjelen - så slepp dei laga hol i kjelen.  Nokon festar røret til kjølar (dyppkjølar/kjølespiral) og nokon festar det til kjelekanten. 

Whirlpooling hjelper på 2 ting:  Den gjer kjøling med dyppkjølar mykje meir effektiv i høve til om du ikkje har rørsle i vørter under kjøling.  I tillegg vil whirlpooling kunne føra til at bunnfallet du får vil samla seg meir mot midten av kjelen. 

Svein Erik skrev:
Bare dropp bazookaen, du kan evt heller bruke et dørslag/sil ved overføringen til gjæringskaret!
Jeg måtte droppe bazookaen min da whirlpooling kom i gang :)
Siler ikke i hele tatt lengere. Minimalt blir med over, og etter en tid i konen, tappes det likevell av :)

Jeg hadde også problem med at bazzokan kunne gå tett en gang i blandt når jeg brukte pumpa. Satte derfor et 90 grader rørbend mellom bazzokaen og gjennomføringen inne i kjelen. Ved at Bazzokaen nå legger seg langs med innsiden av kjeleveggen unngår den å ligge inn mot gugga i midten av kjelen. Rørbendet sitter for øvrig løst innskrudd i gjennomføringen. Jeg kan da svinge bazzokaen opp 90 grade i begynnelsen av tømmingen og senke den etter hvert som nivået minker. Hvis den mot formodning likevel skulle gå tett er det enkelt å fjerne grumset ved å "riste" litt i den eller dra over med en rein børste.

Stein skrev:
Jeg hadde også problem med at bazzokan kunne gå tett en gang i blandt når jeg brukte pumpa. Satte derfor et 90 grader rørbend mellom bazzokaen og gjennomføringen inne i kjelen. Ved at Bazzokaen nå legger seg langs med innsiden av kjeleveggen unngår den å ligge inn mot gugga i midten av kjelen. Rørbendet sitter for øvrig løst innskrudd i gjennomføringen. Jeg kan da svinge bazzokaen opp 90 grade i begynnelsen av tømmingen og senke den etter hvert som nivået minker. Hvis den mot formodning likevel skulle gå tett er det enkelt å fjerne grumset ved å "riste" litt i den eller dra over med en rein børste.

det fikk jeg lyst til å prøve. Men siden jeg bruker pumpe, vil ikke pumpa suge til seg gugga uansett?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Pumpa sirkulerer vørter og gugge ja :)
Men etter whirlpoolingen er ferdig, lar jeg vørteren hvile i 20-30 minutter, og da er mesteparten samlet i en fin haug :)

magne1972 skrev:
Pumpa sirkulerer vørter og gugge ja :)
Men etter whirlpoolingen er ferdig, lar jeg vørteren hvile i 20-30 minutter, og da er mesteparten samlet i en fin haug :)

Jeg burde rett og slett drite i bazookaen da. Synd for den hjelper meg faktisk veldig under tapping. Jeg har finmasket.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Tilbake
Topp