Hei. er dette slanger som er beregnet til ølslanger?. Mener å ha lest at silikonslanger er for svake til å takle trykket.hvilken YD er det på slangene,og hvor har du kjøpt de. mange spørsmål dette,men på forhånd takkTynn sillikonslange.
Jeg har et kraftig karbonert øl.
Nærmere 3 volumer.
Ga kunn skum på 3/16 slange på 3 meter.
3 meter tynn sillikon ID3 mm tillnærmet null skum.
Sillikon har større motstand en standard ølslange. Mer hygienisk, billigere, og hva mer trengs![]()
De rørene/slangene som kjøres som standard her i landet virker å være 3/16 OD - altså 4,76mm. ID er 1/8, altså 3,17mm.
Vil vel ta en evighet å tappe seg en halvliter?Bra post! Mye nyttige svar på frustrasjon her.
Men er det mulig å bare peise på med 10 meter slange i en kveil i kjøleskapet og unngå skum? Virkelig overdimensjonere altså, for å være sikker. Noen bakdeler med det?
Meir motstandHvorfor vil det ta lengre tid? Ølet går vel gjennom med samme hastighet
Og mer øl i slangen, syns ølet i slangen blir småkjipt etter noen dager.Så nedsiden her er lengre tappetid?
Hvis du har 1m med x diammeter, og så øker til 2m, så har du dobbel motstand. Vil jeg anta da. Helt uvitenskapelig egentlig, så du vil nok google it. Men det er iallefall merkbart hvis man varierer slangelengde. I tillegg så har du pumpehøyde.Ser den, men er det egentlig snakk om så mye mer motstand ved å forlenge slangen noen meter. Er det ikke diameteren som er mer avgjørende for hastighet og motstand
Jeg har null fakta å komme med, men jeg mottrykksfyller fra fat, jeg så meg lei av å måtte sette ned trykket fra 0,9 bar som er standarden jeg kjører på, til 0,3 når jeg skulle fylle noen flasker, jeg løste det ved å kjøpe 3 meter 3/16" nå kan jeg mottrykksfyller med samme trykk som servering, ikke bare fungerer det, men det fungerer bedre fordi trykket i flaska er høyereSer den, men er det egentlig snakk om så mye mer motstand ved å forlenge slangen noen meter. Er det ikke diameteren som er mer avgjørende for hastighet og motstand
Jeg har null fakta å komme med, men jeg mottrykksfyller fra fat, jeg så meg lei av å måtte sette ned trykket fra 0,9 bar som er standarden jeg kjører på, til 0,3 når jeg skulle fylle noen flasker, jeg løste det ved å kjøpe 3 meter 3/16" nå kan jeg mottrykksfyller med samme trykk som servering, ikke bare fungerer det, men det fungerer bedre fordi trykket i flaska er høyere![]()
Hehe, nei, har ingen beergun, har en BMCPF, altså en hjemmelaga en.Hvis du mottrykksfyller trenger du ikke sette ned trykket. Snakker du om beergun?
Ved mottrykksfylling har jeg kjørt 2.5 bar i flaska, og så sluppet ut for å få ølen til å strømme. Null skum frem til du drar opp fylleren, da må det korkes asap.
Jeg vet ikke hva det er..Hehe, nei, har ingen beergun, har en BMCPF, altså en hjemmelaga en.