Anbefal god lektyre til en nybegynner

ThomasC

Norbrygg-medlem
Heisann alle ølfolk!

Jeg er helt fersk på ølbrygging, og har til nå kun brygget ett ekstrakt brygg. Kommer nok til å kjøre med ekstrakt ihvertfall 1 gang til, før jeg eventuelt går over på all-grain (BIAB). Har til nå bare lest litt rundt på nettet, men anbefales det å lese i noen bryggebøker for å få en bredere forståelse for prosessen? Hvilke bøker vil dere anbefale til en nybegynner?

Takk for tips! De sa faktisk på Bryggselv Stavanger at de selv ikke anbefalte den norske boken, men hvordan er den lagt opp? Tar den for seg det essensielle i selve brygginga og gjerne litt til?
Gjennomgår forsåvidt det grunnleggende i brygging, men er nok litt overflatisk på enkelte punkter. How To Brew er helt klart den beste nybegynnerboka jeg vet om. Ølbrygging Fra Hånd Til Munn gir likevel en god innføring i hobbyen i Norge, og gode tips fra både profesjonelle bryggere så vel som fra drevne amatører.

I lengden er det likevel Brewing Classic Styles jeg har hatt mes glede av. Den har blitt brukt i flere år, og tas jevnlig frem fremdeles.

På norsk så tror jeg, i all beskjedenhet, at Håndbok i ølbrygging er den beste introduksjonsboka, dersom man vil brygge all grain og lese på norsk. Forhåndskikk her: http://issuu.com/kaggeforlag/docs/01_h__ndbok_i___lbrygging

(Når Bryggselv ikke vil anbefale "den norske boka", så er jeg litt usikker på hvilken bok de snakker om. Det finnes tre-fire bøker på norsk.)

Takk for forslag! Med "den norske boka" så mente jeg #Fra Hånd Til Munn"

Tilbake
Topp