Vi har et problem som rett og slett er ødeleggende for bryggergleden, så her trenger jeg gode svar!
Vi er en gjeng som har brygget 75 batcher med Bratbergs kompaktbrygger siste året. Vi har et gjentagende problem, og det er at det jevnt over blir altfor mye kullsyre i ølet.
Jeg har gjort tre observasjoner:
Min hypotese er derfor at ved bruk av tørrgjær så må man bruke 2 pakker pr 25 liter vørter. Jeg har i den forbindelse to spørsmål:
Vi er en gjeng som har brygget 75 batcher med Bratbergs kompaktbrygger siste året. Vi har et gjentagende problem, og det er at det jevnt over blir altfor mye kullsyre i ølet.
- Vi bruker 1-2 pakker Fermentis tørrgjær pr 25 liter øl (T-58, S-33, S-23, WB06, S-04.
- OG ligger på mellom 50 og 60, og FG ligger på mellom 6 og 20.
- Karbonering:
- 4-6 gr sukker i form av sukkerbit eller lake (som blandes godt inn i vørteren)
- CO2 (1 Bar over 4 døgn) i kjøleskap før vi tapper over på flasker. Laken røres godt ut i vørteren.
- Alt ølet gjærer i 3 uker, overgjær i 20-21 grader, undergjær i 12-13 grader.
- Flaskene står varmt (20-21 gr) i 3 uker før de settes til lagring i 2-10 grader.
- Vi bruker stort sett totrinns mesk, først 60 min på 64-69 grader. Deretter skrur vi opp temperaturen til max, og sirkulerer til vi har 78 grader, og trekker da opp maltrøret.
Jeg har gjort tre observasjoner:
- Vi har hatt 6 batcher hvor vi har brukt 17,25 gr S-33 (3 poser fordelt på 2 batcher), her har samtlige blitt fontener.
- Der hvor vi har brukt 11,5 og 17,25 gr gjær så blir den oftere mye kullsyre enn der hvor vi har brukt 2 pakker.
- Høy FG gir mye kullsyre. Vi har laget 2 imperial stouts (OG på 75, FG på 20), som har veldig mye kullsyre.
Min hypotese er derfor at ved bruk av tørrgjær så må man bruke 2 pakker pr 25 liter vørter. Jeg har i den forbindelse to spørsmål:
- Er det noen andre som har gjort tilsvarende erfaringer?
- Finnes det ev tilsvarende utfordringer med fersk gjær? Eller er det "tryggere"/mer stabilt?