Lurer på om en 5-liters kolbe blir for stor for små startere. Jeg vil helst bruke foam control minst mulig, og tenker at med 3-4 liters "head space" er det plass til en god del skum. Noen som har erfaring med dette?
Bruker iblant foam control når jeg har en svært livlig gjær i kolben ved over 3-4 liter. Har hatt gjær som jobbet seg opp og ut av kolben før og det var noe griseri.
Jeg lager gjerne en starter på 1-2 liter, koker opp vørter i kolben og kjøler ned etterpå. Har brukt en 3-liters kolbe, men har en 5-liters som antaglig blir brukt neste gang - brent maltekstrakt på komfyren er et slit å fjerne. Det koker fort over i en 3-liters. Har prøvd å lage starter med både maltekstrakt, DME og vørterøl. Min erfaring er at vørterøl skummer mindre når det kokes.
Bruk noen få humlepellets når dere koker startere, så skummer det mindre. Kokker også opp vannet på vannkoker først før jeg heller over på kolben. Koker ofte 3,5 L startere slik. Må selfølgelig passe på når det koker opp
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.