2 uheldige batcher

Aasberg

Norbrygg-medlem
Brygget i januar to batcher som ikke ble noe særlig bra. Begge var ølsett. Den ene har en spesiell ettersmak, og den andre skulle smakes til med litt karamellekstrakt, noe som ble alt for dominerende. Har tenkt å tømme dette ut, men lurer på om det heller er noe som kan gjøres. Jeg tenker da følgende: Åpne alle flaskene og blande begge batcher i et gjæringskar, røre ut kullsyren og tørrhumle med store mengder humle for å kamuflere usmakene. Sette karet i 20 grader i 10 dager, for så å flaske på nytt. Kan dette fungere? Og er det nok gjær igjen til å få karbonert dette på nytt?

Alle tips mottas med takk, synd å tømme ut åver 20 liter øl... :noway:

Høres ut så en dårlig plan med tanke på infeksjoner du kan oppnå ved og tappe over slik.
Tviler også på om ølet ditt blir noe bedre av og tilsette store mengder humle, men hvem vet.....

Ja, mulig det er en dårlig plan, men kanskje verdt å prøve før jeg tømmer det ut uannsett.

Ville heller bare satt de kaldt i et par måneder og prøvesmakt underveis.

Å blande de sammen, røre og tappe på nytt vil nok bare gjøre det verre. Vil bli veldig oksidert.

Jeg ville latt flaskene være. Lagring kan løse en del smaksmessige problemer.

Det er tungt å måtte helle ut øl man har investert mye tid og kjærlighet i, men sannsynligvis vil tiden din være bedre anvendt til å brygge ny (og bedre) øl, fremfor å forsøke å forbedre de dårlige batchene. Dette er filosofien jeg har bestemt meg for å følge, dersom jeg skulle "havne i uløkka" og produsere noe udrikkelig (jeg har laget en batch jeg ikke likte, men er velsignet med en samboer med veldig spesiell smak, så den ble faktisk drukket opp).

Jeg får se hva som skjer etter noen mnd med lagring. Ellers har jeg noen kompiser som ikke har så kresen smak som meg :)

jeg tømte ut en batch med russian imperial stout for et par måneder siden, det gjorde vondt langt inni hjerterota, men den smakte helt forferdelig.

TorsteinO skrev:
jeg tømte ut en batch med russian imperial stout for et par måneder siden, det gjorde vondt langt inni hjerterota, men den smakte helt forferdelig.

Skjønner jeg godt, hva gikk galt?

Mye :) Egentlig omtrent alt som kunne gå galt under brygginga bortsett fra å velte hele bøtta med vørter ;)

Jeg foreslår å lagre ølen lenge. Enkelte smaker rundes av etter noen mnd som feks juleølet som brygges vanligvis på sensommeren ;)

Lagring er nok å anbefale, men skulle det være helt ille så går det helt fint å ha øl i brødbaksten.  Det blir god fart i hevingen og smaker kjempegodt! Det er i allefall bedre enn å kaste alt sammen. :)

vi brygget en ipa som ble alt for heftig. Blandet den 50/50 med industripils, så ble det helt fint. Jeg helte da fra to flasker samtidig i samme glass. Det er kanskje verdt et forsøk? Det er bare å finne ut hva slags øl det lar seg blande med, så går det nok unna.

Ja, det er en mulighet, men først skal jeg la det stå en god stund til for å se om det ordner seg på egen hånd :)

Tilbake
Topp