Bør eg då koke og kjøle ned dei resterande 10 litrane med vatn som skal vera i karet, eller er vatnet i Noreg så reint og fint at eg kan køyre kaldtvatn rett frå springen utan at det blir krise? :jaha:
har et oppfølgingsspørsmål på denne. Etter at 10 liter vørter er ferdigkokt, kan man da tappe kaldvannet rett i den varme vørteren for å senke temperaturen fortest mulig, eller bør man kjøle ned vørteren før man blander med rent vann?
Man vil i teorien få oksidering av varm vørter, men hvis du er rask med kaldtvann så kjøler den seg raskt nok ned til å unngå usmaker. For å være helt sikker kan du jo kjøle ned til 60-40 grader for så å finjustere med iskaldt/lunka vann for å finne den perfekte temperaturen.
Oksidering av varm vørter er et teoretisk problem og gir ikke merkbare bismaker i bryggerioppsett der det kontinuerlig tilføres oksygen i den varme vørteren, slik som i Speidel Braumeister eller BB30 med pumpe.
takk for svar på det problemet. Et annet spørsmål. når man koker 10 liter vørter og tynner ut med vann ser det ut som det trengs enormt mye mere humle? La inn boil volume på 10 liter, da sank IBU fra 51 til 19..
Er det ekstrakt du brygger? Ta halvparten av maltekstrakten fra starten, og putt siste halve i mot slutten. På den måten vil vørteren ha samme forhold mellom vann og malt som den ville hatt om du koker 20L. Halve vannmengden, halve maltmengden. Da vil du få ca lik utnyttelse av humlen. Tilsett siste rest av malten de siste 15 min. Jeg endrer hvertfall ikke noe på humletilsettingen.
takk for svar på det problemet. Et annet spørsmål. når man koker 10 liter vørter og tynner ut med vann ser det ut som det trengs enormt mye mere humle? La inn boil volume på 10 liter, da sank IBU fra 51 til 19..
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.