Wyeast

Jeg har bestillt varer tilsvarende en oppskrift på Beersmith. Pilsner urquell. Denne er til ca 23ltr Batch. På innholdet i Beersmith står det kun 1pkg med Wyeast pilsner urquell gjær. Derfor bestillte jeg kun 1 pakke.

Når jeg ser nærmere på "gjæring" taben på Beersmith står det at denne batchen skal ha 400billioner gjærceller. I Wyeast pakken er det kun 100B.

Må jeg ha 3 pakker til?

Kan jeg bruke tørrgjær til Lager isteden? Je har litt dårlig tid, da jeg skal brygge på lørdag. Syns også at 300kr i gjær er litt over budsjett...

EDIT: Ser at det står "starter", ikke "gjæring".

Vil dette si at om jeg setter starter må jeg ha ca 4 ganger så mange gjærceller, enn om jeg heller det rett i gjæringsdunken?

For å få ein bra lager, bør du heilt klart ha nok gjær. Anbefaler Saflager W34/70 om du vil gå for tørrgjær. Har sjølv hatt gode resultat med den  :)

Skulle helst sluppet å lage starter, da jeg hverken har evenmeyerglass eller magnetrører. Budsjettet er noenlunde sprengt!

Mats-87 skrev:
Skulle helst sluppet å lage starter, da jeg hverken har evenmeyerglass eller magnetrører. Budsjettet er noenlunde sprengt!

Des-infiser en vinkaraffel og sett i gang starteren ved å riste så ofte du kan.
Alu.folie spreiet med star-sand over.

Mats-87 skrev:

Alt du trenger er ei 5-10 liters plastkanne, de koster ca 30 kroner, så trenger du et glass med Moss Maltekstrakt, det får du på supern. Kok opp, tilsett gjærnæring om du har, og kjøl ned. Plastdunken desinfiserer du med klorinvann, og skyller med vann fra springet etterpå. Den kanna er veldig fin å riste på også. For ca 60 kroner er du i gang med starter.

Ok. God ide.

Men stemmer det ikke at man trenger mer gjær når man bruker starter? Beersmith antyder 3-4 ganger mer ved starter enn når man hiver rett i karet?

Mats-87 skrev:
Ok. God idé.

Men stemmer det ikke at man trenger mer gjær når man bruker starter? Beersmith antyder 3-4 ganger mer ved starter enn når man hiver rett i karet?

Nei, det stemmer ikke.

Du trenger like mye gjær, men i stedet for å kjøpe 3-4 pakker gjær og pitche direkte så kan du ved å lage en starter heller bruke 1-2 pakker gjær og steppe gjæren opp.

OK... Da forstår jeg ikke beersmith...

Men- jeg har kun tilgang på 1 pakke fersk gjær.

Skal jeg lage starter av denne og kun bruke denne, eller kjøpe tørrgjær og lage starter av den? Den kan jeg få fler pakker av på kort tid....

Eller blande?

Når du bruker Starterflippen i BS, skal du først rette gjærens dato til det som står på pakken din så endrer du størrelsen på starteren til det skal lage og så ser du hvor mange gjærceller du har dyrket frem. dersom du ikke når et tilfredsstillende antall, kan du gjøre samme øvelse igjen med å ha den første "satsen" i en ny starter.

Lag en starter på den ferske gjæren du har. Om det går helt i ball med beersmith, så ville jeg bruk nesten et glsss Moss maltekstrakt fra butikken i 3l vann.

--

Tilbake
Topp