Wyeast blåser seg ikke opp...

Er gjæren steike dau da? Stemplet 7.mars 2011, og ligget i kjøleskap hele tiden....
Kan jeg bruke den eller er det helt dødfødt?

Hvor lenge siden ble den smakket, vi har ventet opp mot en uke, det er selvfølgelig ikke ideelt da, men det har gått det og.

Ble tørrgjær på meg i går.... Intet liv i pakken 3-4 timer etter jeg aktiverte den. Heller ingen reaksjon i dag... :-(
Så da går pakken rett i søpla.

Ynnoj skrev:
Er gjæren steike dau da? Stemplet 7.mars 2011, og ligget i kjøleskap hele tiden....
Kan jeg bruke den eller er det helt dødfødt?

Du trenger ikke å smacke men hvis du gjør det er det ikke nødvendig at pakken blåser seg opp. Det har forresten ikke så mye å si om du har oppbevart gjæren i kjøleskapet hele tide etter at det kan ha vært 50  °C i en parkert postbil eller i en postkasse på en sommersdag. Du gjør det riktig men du vet ikke hva som har skjedd før. (Bare teoretisk kanskje)

www.Wyeast.com:

Full swelling of Activator™ packages is not required for their use. The contents of Activator™ packages may be direct-pitched without prior activation. Our smack pack technology is intended to be a tool for your use in determining viability, and in initiating metabolism for faster starts to fermentation.

Warranty

Our Product Warranty states that we guarantee the viability of the yeast in our Activator™ packages for 6 months from the manufacture date assuming that they have been properly shipped, stored and handled. Our superior packaging material provides 100% oxygen barrier and UV light protection making this exceptional guarantee possible. During this 6 month guaranteed shelf life, some loss of viability is to be expected. This will vary from one strain to another. Activator™ packages that are 4 months old or older may require additional time to swell after activation.

Activator™ packages will sometimes swell slightly, or moderately during shipping or later while properly stored. This is not an indication of deterioration if the package is less than 6 months old and has been properly handled. This is result of trace amounts of nutrients, still available at the time packaging, causing small amount of culture activity and CO₂ production. Some strains are more prone to this than others.

3-4 timer var ikke veldig lenge. Men jeg forstår godt at du ville brygge der og da, ikke hver dag man har tid til den slags  :)

Til sammenligning satt jeg et brygg med en 10mnd gammel activator pakke for noen mnd siden, ventet i 4dager på at den skulle blåses fullt opp. Også trengte jeg 0,5+1+1,5+2 liter starter  ;D

Det ble faktiske det beste ølet jeg har brygget noen gang!

Kjøpte 2 pakker av samme type gjær samtidig som kom i samme forsendelse. Den andre pakken brukte jeg for en tid siden, og den blåste seg opp med en gang. Pakken har fortsatt ikke begynt å reagere, så da får jeg sende den med søppelmannen. :)

Tilbake
Topp