ok, men hva tenkes om tidspresset mitt? kan det stå på gjæringskar i lang tid?
Hva er grunnen til at det blir okysdert gjennom sil og ikke gjennom slange direkte i karet? tilkommer jo luft uansett,,,?
Silen vil piske vørteren voldsomt, slangen vil neppe lage noen store plask.Hva er grunnen til at det blir okysdert gjennom sil og ikke gjennom slange direkte i karet? tilkommer jo luft uansett,,,?
takk! bør jeg da først stikke om og så tilsette vann? vil det blande seg godt uten å måtte røre i det (ungå ox?)? kan jeg da bruke en sukkerbit per flaske? eller ville du laget lake før omstikk?Hevert høres ut som riktig verktøy. Beersmith for idings/android har gode kalkiser her. Om du tilsetter 5 l vann, vil du ta ned OG fra 1.078 til ca 1.063. FG vil gå ned til 1.012 og du får en abv på 6.7%. Sånn passe syns jeg Jeg ville ha kokt vannet en stund, ca 15 min, for å fjerne oksygen. Husk å kjøle ned
Edit: Tok da utgangspunkt i at du har 21 l vørter/øl som utgangspunkt/5 l trub.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
beklager at jeg må ha alt inn med teskje. mener du å koke 5 liter vann og tilsette det som skal være av sukker som om det var vanlig lake? (eks. 5liter vann og 160gr sukker?)Kan sikkert kombinere med sukkerlakekoking. Altså koke 5 l vann med ca 160g sukker.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Det viktigste er vel at man lærer, ingen spørsmål er for dumme!beklager at jeg må ha alt inn med teskje.
hehe! sant nok,. Men jeg må se hvor mye vørter jeg får ut og hva % blir. ikke sikkert det blir 5 liter, men noen liter blir det nok, så da tar jeg det ned til romtemp.Hvis du skal bruke 5 liter hadde jeg kjølt ned til rom/karboneringstemperatur eller samme temperatur som ølet har.
Men det er ikke så nøye hvis det bare er snakk om noen få deciliter lake.
At du er ferdig med spørsmålene har jeg liten tro på. Jo mer du lærer, jo flere spørsmål er min erfaring