White Labs gjær - noen erfaringer!

Hei.
Jeg lurer på om det er noen som har brukt White Labs sine gjærkulturer? Hvor kjøpes de for best mulig transportforhold? Er de like bra som Wyeast sine pakker?
Rune

Jeg bruker bare white labs som jeg kjøper fra MoreBeer, eller sunsetsuds. Siste har har ikke alltid så fersk gjær som MoreBeer, men du kan maile dem og de bestiller opp fersk gjær til deg.

Kvalitet og utvalg samt antall gjærceller er veldig bra om ikke bedre enn Wyeast. Samt at de kommer i sterke rør som ikke går i stykker.

NøgneØ bruker gjæren derfra samt Ægir bryggeri på Flåm, det burde tale for seg. Nøgneø byttet til fersk gjær i sommer, og synes ølet deres er blitt mye bedre.

Richard

Jeg må si at jeg ikke har dårlig erfaring med å kjøpe slurry fra Wyeast (3-5 l til 8 hl, forpakning med polystyren og kuldeposer). Er det White Labs selger ikke ca det samme? Slurry, bare i et rør (som var født til å bli en stor plastflaske ved oppvarming og oppblåsning)?

Har aldri brukt White Labs selv, men vet at Espen og Lars gjorde det før Petit tok inn Wyeast.

White Labs kommer i kjekke rør som inneholder 35 ml høypotent gjær dvs like mange gjærceller som i XL-posen til Wyeast. Røret er uknuselig, har prøvd å kaste det i gulvet (tomt) og det slår ingenn sprekker. Har derimot hørt om folk som får oppblåste Wyeast-poser i posten, da er jo aktiveringen skjedd.

White Labs selger både til profesjonelle (større volum) og oss hjemmebryggere.

Kan slenge på listen også at Haandbryggeriet bruker White Labs.

Har selv brukt rundt 10 eller flere av typene til White Labs med veldig godt resultat, så det er heller en smaksak hva man ønsker å bruke. Et plastrør fra White Labs eller en alupose med aktivator i.

Du finner mye info på siden deres White Labs :brygging:

Eduard: autoformateringen din vil skille White Labs i to ord... (litt dumt når du limer inn linken)

EDIT: løst alt!

Det var kjapt løst Eduard, skål for det  :skaal2: (hva sier fruen til at du sitter så mye foran pc-en? Min er ikke fullt så fornøyd  :-[ )

Richard

Jeg sa at jeg hadde brukt over ti, men har vist akkurat brukt 10 typer:

WLP010, WLP002, WLP400, WLP011, WLP007 (james bond gjær  :police:) , WLP530, WLP028, WLP023, WLP802 og WLP051 (Sistnevnte er CaliforniaV som gjærer sakte, veldig sakte)

Richard

Noe jeg ikke rakk å spørre isted: Hva med holdbarheten på disse rørene i forhold til Wyeast sine (uaktiverte) poser? Og lager du en starter til hvor mye øl ad gangen?

Eduard skrev:
Noe jeg ikke rakk å spørre isted: Hva med holdbarheten på disse rørene i forhold til Wyeast sine (uaktiverte) poser? Og lager du en starter til hvor mye øl ad gangen?

Det er stemplet en "Best before" som er 4 mnd etter produksjonsdato. Jeg lager alltid starter siden jeg brygger 45-50 liters brygg, og i det siste har jeg investert i en rundkolbe som er på 10 liter. Jeg rører da ut en starter på syv liter som jeg lar stå kaldt etter utgjæring, jeg heller da ut mesteparten av vørteren og får ren slurry. Det sies at man godt kan bruke gjæren opptil 1 år fra produksjonsdato, men da starter jeg den ikke på 7 liter...

Litt show off må vi ha her synes jeg   ;D

112_magnetrrerimg_4089_2.jpg

Hentet herfra

Richard

Richard skrev:
Jeg bruker bare White Labs som jeg kjøper fra MoreBeer, eller sunsetsuds. Siste har har ikke alltid så fersk gjær som MoreBeer, men du kan maile dem og de bestiller opp fersk gjær til deg.

Kommer det som brevpost eller pakke fra unaiten?? Vil nødig ha gjæren liggende i postkassa i minus 7 grader.

Rune GE

RuneGE skrev:
Richard skrev:
Jeg bruker bare White Labs som jeg kjøper fra MoreBeer, eller sunsetsuds. Siste har har ikke alltid så fersk gjær som MoreBeer, men du kan maile dem og de bestiller opp fersk gjær til deg.

Kommer det som brevpost eller pakke fra unaiten?? Vil nødig ha gjæren liggende i postkassa i minus 7 grader.

Rune GE

Morebeer sender som pakke så du slipper frost, og så plukker man med seg litt ekstra.

SunsetSuds sender en sånn flat konvolutt som bare koster 11 dollar å sende, og denne kommer rett i posten (litt dumt om vinteren).  Dette er veldig gyllen fraktmetode fordi de egentlig kun har lov å sende dokumenter i slike. Du får faktis 2 pund med humlepellets i den, eller 5-6 ampuller med gjær.

joques skrev:

Du trenger ikke sånn du som liker low - tech -ustyr  >:D

Fra spøk til revoler, synes det var helt nødvendig med 10 liter. I en 5 liter klarte jeg maks 3,5 liter før det gjæret over og mr.malty sier jo at får 50 liter lager må man opp i 7-8 liters starter. Drømmen er å lage god pils/lager som er godt humlet, og da må gjærmengden være på plass.

Vel, jeg ser jo framover til en tid da jeg skal øke bryggevolumet, og da trenger man større kar til gjærpropagering. Men det blir ikke så lenge jeg bor i en leilighet i byen ;)

Eg held ein knapp på Wyeast  pga. at den lange frakta ikkje er bra for gjæra. Hadde eg hatt tilgang på fersk gjær i toppform hadde det sikkert vore anleis. Wyeast har alltid kome i gang (sjølv om det tek lenger tid med eldre pakkar). Opplevde ein gong at ei tube med Burton ale ikkje starta i det heile tatt. Kanskje den var blitt mishandla undervegs? Men elles har det gått bra med Whitelabs tubene. Men det er jo ikkje allverdens erfaringsgrunnlag...

Espen Lothe skrev:
Eg held ein knapp på Wyeast  pga. at den lange frakta ikkje er bra for gjæra.

Jeg har hittil kun brukt Wyeast fra Petit eller Humlegården. Det har hendt flere ganger at jeg har fått ferdigstartede smack pakker :-[
Vet noen hvor Petit henter gjæren fra og under hvilke forhold de fraktes? Går ut fra at det blir frakta som kjølevare?
I alle fulle fall, jeg prøver meg med en forsendelse White Labs fra Morebeer, så får jeg se hva resultatatet blir.

Rune

Jeg hørte i et intervju med Logston fra Wyeast at de hadde en feil i produksjonen en periode, det ble igjen litt gjærbart materiale i pakkene, slik at de begynte å ese under frakt. Det var altså ikke næringsposen som hadde gått i stykker. Dette skapte jo åpenbart problemer da man ikke får "smakket" en oppblåst pose.

Jeg har også opplevd dette, men ikke på en god stund  nå.

Så vidt jeg vet får Petit gjæren direkte fra Wyeast. I alle fall gjorde Atle det da han drev sjappa. Tror ikke Ola har endret på det. Atle fikk gjær-forsendelsene i pappesker isolert med isopor, med isposer i eskene. Det er vel så bra det er mulig å få det til når man importerer slikt. Ingen grunn til å tro at dette har endret seg heller.

Tilbake
Topp