Noen som har erfaringer med å starte bryggingen mens man sitter på jobben? Har lest/blitt fortalt at dette er noe man kan gjøre med den nye styringen.
Det fungerer ikke standard dessverre ( med mindre du har hjemmekontor da
Noen som har erfaringer med å starte bryggingen mens man sitter på jobben? Har lest/blitt fortalt at dette er noe man kan gjøre med den nye styringen.
Det fungerer ikke standard dessverre ( med mindre du har hjemmekontor daDen kobles til tlf med Bluetooth, ikke wifi.
Nå har jeg brygget på GF noen ganger. Slutta å bruke humleposer på vanlige brgg, bruker fortsatt på IPA. Det går helt fint, erfarer også at det er trub som tetter filtret. Det blir veldig klart øl og jeg har ikke hatt bruk for klaringsmiddel etter at jeg begynte med GF. Jeg har ikke den nye kontrolleren, men ser nå ikke den helt store verdien av det. Jeg må jo være tilstede likevel og litt håndverk må det jo være.
Effektiviteten går ganske mye ned ved 7+ kg malt, men det gjelder for andre kompaktbryggerere også.Må man følge mye med under mesking, skylling og koking eller kan man stole på programmet/maskinen? Hvordan er den i forhold til speidelen på dette området?
Ellers, har dere noe å tilføye disse punktene?
Grainfather:
+ Mye for pengene!
+ Medfølger en god og effektiv motstrømskjøler
+ Svært god temperaturkontroll
+ Nye versjonen som er i salg nå har Bluetooth kontroll
+ Beersmith oppskrifts kompatibel
+ Kompakt
+ Stor maltkapasitet opp mot 9kg
+ Like enkelt å brygge små og store brygg
- Nyere merke med "kortere" fartstid i markedet. (2 år).
- Ikke like solid konstruksjon som speidel, men reservedeler er lett å få tak i
- Bør bruke humleposer eller andre filtere slik at pumpen ikke går tett
Med nye kontrollmodulen på plass nærmer den seg Speidel med tanke på kontroll? Noen som har erfaring med den?
Dette er jo litt anekdotalt, men min GF-kilde, som forøvrig er et humlehue uten like, hadde aldri problemer med det. Det gikk tregere med overføring til gjæringskar, men ikke noe å rive av seg barten for egentlig.Den hopblockeren er ganske liten. Mener at flere føler at de trenger poser på IPA'er f.eks.
Åtte kilo malt er for pyser.
Vår rekord til nå er på 10,6. Skulle klart å tyne oppi noen gram til, men det skal sies at den er ikke akkurat lett å jobbe med med så mye malt i røret.
Ja, det er nok omtrent der smertegrensa går. Og det må røres noe voldsomt for at det skal bli noe i nærheten av effektivt, så det er som sagt ikke like hyggelig å jobbe med. Men det går, det gjør det.<flirer> Ante jeg det Ikke .. henter meg en øl å hever glasset : da skal jeg ikke være nevneverdig bekymret når jeg føler meg raus med maktbruken [emoji23][emoji1316][emoji481][emoji1303]
Men over 10kg.. da er det trangt oppi der.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det er nok omtrent der smertegrensa går. Og det må røres noe voldsomt for at det skal bli noe i nærheten av effektivt, så det er som sagt ikke like hyggelig å jobbe med. Men det går, det gjør det.
Ja, det synker en del, men det blir fortsatt høyere OG etter en tung arbeidsøkt med 10 kg enn en lett jobb med 8. Når jeg tenker meg om virker det egentlig greiere å gå for mindre korn, koke lengre og tåle noen færre flasker.Man kan vel sikkert måke oppi villt mange kilo i det røret, men slutteffektiviteten spørs mange liter vann man bruker pr kilo malt,