Marshall Schott har sjølsagt testa dette, også:
Hot-Side Aeration: High vs. Low Aeration | exBEERiment Results!
Jeg synes det er vanskelig å ikke godta at dette indikerer at det spiller liten rolle hva vi gjør
innafor rammene av vanlig hjemmebryggerpraksis. Det gjør dette til et av de mer interessante eksbeerimentene, synes jeg.
Derimot sier det sjølsagt ikke noe om hvorvidt det har noe for seg å prøve lodo-brygging, hvor du tyr til langt mer ytterliggående tiltak for å begrense oksygeninnholdet i vørteren. Så konklusjonen til Schott om at HSA trygt kan kalles en myte, er feil. Eksperimentet sier oss ikke noe om det, siden sjøl den skånsomme framgangsmåten i eksperimentet vil sørge for et innhold av oksygen i vørteren som vil gi rikelig med oksidasjonsprodukter.
Den skånsomme måten å gjøre det på i eksperimentet svarer ganske godt til det jeg gjør. Jeg overfører alltid væske - inkludert tappinga av vann i kjelen i starten -uten plasking, dvs. at jeg bruker slange. Og jeg rører forsiktig osv.. Som Schott sier; det er snakk om Pascals veddemål: Satser du på å ikke tro (på Gud i Pascals tilfelle), går det deg fryktelig ille hvis du tar feil (du kommer til Helvete), mens du derimot ikke har noe å tape på å tro. Tar du feil, får det jo ikke noen konsekvenser.
Så jeg følger Pascal - når det gjelder brygging, vel å merke. Jeg velger å være forsiktig, sjøl om det sannsynligvis ikke betyr noe

.
Schott refererer til Charlie Bamforth. Han kunne kanskje tatt med forklaringa hans på at vi ikke skal bekymre oss så mye om HSA (og da er konteksten nota bene en vurdering av lodo-brygging). Det Bamforth hevder, er at gjæren tar seg av oksidasjonsproduktene under gjæringa, slik at den langsiktige betydninga blir svært liten. Men han benekter ikke at fenomenet er reelt, og kan bety noe. Spørsmålet er bare om det betyr så mye at det gir mening å gå til de ytterlighetene - lodo-brygging - som er nødvendige for å unngå det.
Så
@Mc. , du kan jo gjøre et tilsvarende eksperiment, om du gidder

. Jeg vil gjette på at du kommer fram til det samme som Schott. Så jeg kunne kanskje holdt innvendinga mi mot det du viste i videoen for meg sjøl

.