viftemotor for avtrekk

Beerbox

Norbrygg-medlem
Hei, jeg lurer på om noen har noe greie på luftavtrekk til bruk under brygging. Dvs det må tåle damp. Har et hull i veggen (10cm diameter) hvor jeg kunne tenke meg å feste en viftemotor av noe slag, og så igjen koble på slange med hette til å ha over bryggeren. Hvis det er noen som har gjort noe lignende er jeg takknemlig for erfaringer og henvisninger til hvor det er mulig å kjøpe. Vet feks ikke hvilken kapasitet som trengs, og hvilken IP-standard den må støtte.

Takk for hjelpen, hilsen Paul

Du kan f.eks skaffe deg ei vanlig hette man har over kokeplata på kjøkkenet og feste flexrør ut av hullet.

Hei, og takk for svar! Jeg brygger nede i kjelleren, og der er det en ventil som jeg skal bruke til å lede ut dampen. Trenger derfor en kapabel kanalvifte eller noe slikt som er sterk nok og tåler damp. Så det er selve viftemotoren jeg er mest interessert i å få tak i.

Jeg hadde en tilsvarende løsning som du skisserer med ei 10 cm vifte og fleksibel kanal, men fikk likevel lukt i huset som fruen klaga over når jeg brygga i kjelleren.
Før det hadde jeg den kanalvifta fra Biltema som JEG jeg nevner, den funka heller ikke noe særlig for meg.
Så jeg endte opp med denne løsninga: https://forum.norbrygg.no/threads/viftex8.38648/ og den funker mye bedre.

Tilbake
Topp