Vidar's gjæringsskap

VBentestuen

Norbrygg-medlem
Har forsøkt å bygge ett gjæringsskap ettersom jeg ikke har lykkes med å finne ett mini kjøleskap som kan presses mellom akvariet og vinskapet (som ikke skal benyttes til gjæringsskap). Mitt tildelte bryggeområde...
Gjæringsskapet er utstyrt med en tempraturmåler fra Clas Olsson. Måler inn/ute tempratur. Sensor befinner seg inne i skapet i en lukket vannbeholder. En UT200 skal skru av og på ett kjølebokssystem fra Biltema.
Skrudde av kjøledelen, og monterte denne på baksiden av skapet. Sensorer til UT200 festes til gjæringskarret. Innsiden av skapet er isolert med 1 cm isopor. Temperaturen kommer lett ned til 17 grader og det holder til mine ales.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    629,5 KB · Sett: 605
  • image.jpg
    image.jpg
    531,6 KB · Sett: 636
  • image.jpg
    image.jpg
    533,4 KB · Sett: 588
har vært litt på utkikk etter en plasseffektiv løsning for undergjæring, får du temperaturen ned mot 10 grader med det oppsettet?

Har fått temperaturen ned i 15 grader. Virker som det er den absolutte nedre grensen. Men om man legger inn is i en beholder, og skifter ut isen hver dag (kanskje flere ganger om dagen går det nok å komme ned i 10 grader. Men du vil trenge ett kjøleskap for å lagre pils flaskene dine, og da er du kanskje like langt? Jeg brygger lager i vinterhalvåret og benytter en kjellerbod hvor temperaturen har vært veldig stabil gjennom døgnet. Ligger rundt 10 grader. Jeg har også lagret flaskene i denne boden, men de få jeg har lagret i kjøleskapet i leiligheten har smakt bedre...
Vil ikke anbefale min løsning til lagergjæring, men til ales som skal starte opp rundt 18/19 grader og holde seg der de første dagene i stormgjæringen.

kjøleskap har jeg, men har ikke plass til gjæringsdunk i det, flaskelagring går derimot bedre. vurderer et kjøleskap under benken på kjøkkenet for gjæring, med samme type temperaturstyring som du bruker. student økonomien tillater ikke så mye fancy utstyr akkurat nå, det er jo tross alt vår og da er vi blakke  :noway:

Tilbake
Topp