Varmeteppe og temperaturstyring

Hei!
Jeg tenker å gå til anskaffelse av et varmeteppe, og en UT-200 for å styre temp i gjæringskaret mitt, er dette en grei løsning? Jeg kommer til å ha karet stående i kjelleren, så det vil ikke være behov for kjøling, kun varme. Men jeg lurer litt på hvordan det er å feste temperaturføleren utenpå gjæringskaret når det er et varmeteppe der, det vil vel da bli helt feil temperaturer som føleren registrer, siden det er så nærme en varmekilde? Går det an å putte føleren rett i bøtta?

Gør varmeteppet rundt hele bøtta? Isåfall, isoler sensoren med isopor eller lignende mot varmeteppet.
Uansett, uten å ha brukt varmeteppe sel, vill jeg tro at om sensoren måler mellom teppet og bøtta direkte vil det ikke by på nevneverdige problemer....

Nå har jeg ikke kjøpt teppet enda, men vil tro det går rundt hele bøtta ja! Da prøver jeg å isolere med isopor, og satser på at det går greit!

En billig vifteovn gjør samme nytten, evt. det du måtte ha av gamle ovner. Hvis rommet er for stort til å varme opp kan du kanskje prøve å sette bøtta i et skap, evt. lage et lite rom til bøtta av det du måtte ha for hånden. Jeg tenker også at temperaturmålingen kan bli litt vill i det oppsettet du planlegger.. termostaten vil da ligge temmelig nært varmeteppet.

I et kjøleskap med STC1000, hva bruker dere som varmekilde i de tilfeller det behøves? Holder det med en varmelampe eller lignende?

Jeg bruker varmeplaten til Petit. Den står på siden i kjøleskapet. Ikke testet hvor varmt den kan gjøre skapet, men til normale gjæringstemperaturer funker den i alle fall helt utmerket.

Eg mekka ei varmekappe til 30l gjæringspann for eit par dagar sidan. Hadde liggandes litt kapp av varmefolie http://www.elektroimportoren.no/fle...redde-90w-m2/5410619/Product.html?Event=news som eg la inntil spannet, og utanpå der ei nøye tilkappa liggeunderlagsmatte.

Biten eg fekk plass til består av fire "panel" som kvar gir i underkant av 10W kvar, totalt ca 38W. På grunn av plassproblem på dunken bretta eg matta dobbel, og håpa på at det ikkje skulle bli for varmt på lite areal, ser ut som det går greit.

Festa varmefolien rundt dunken med tape. La så på fleire bitar med dobbelsidig tape på varmefolien. Festa så liggeunderlaget utanpå folien stramt og fint. Tog av det heile mens eg forsiktig løsna tapen mellom spann og folie. No er den forma meir eller mindre som spannet og er relativt lett å ta av og på.

Ølet som sto på dunken hadde stått i to veker på rundt 14-16 °C og var nok utgjæra. Men tempen i rommet hadde sunke til 12-13 °C så eg ville heve den eit par dagar får tapping på fat.
Varmekappa tok ølet fra 13 °C til 20 °C på ein liten dag og har ingen problem med å holde jevn temperatur på 20 °C med STC-1000 som styring og 13 °C i rommet.

Tilbake
Topp