Vannkoker til varmeelement, kan dette gi "bismak"

Larzan skrev:
Om vørteren smakte bra etter koking, da er det vell kanskje innfisert.

Hvordan kan vørteren være infisert etter koking? Vil tro kokingen tok kål på alt levende. Jeg spyler varmeelement og kar kun med vann med hardt trykk.

Dersom vørteren ikke hadde usmak etter koking, må smaken ha kommet etter kokinga og kan ikke komme fra varmeelementene. Da er infeksjon i ølet en sannsynlig feilkilde, men kokekaret er neppe kilden.

Kva med gjæringsforløpet? Har du god kontroll på mengde gjær og temperatur under gjæringen? Spesielt dei første dagane er det viktig at det ikkje blir for varmt. Og mot slutten, når gjæringsaktiviteten roar seg ned og ikkje lenger produserar varme, er det viktig at det ikkje blir for kaldt.

Når det gjelder infeksjon, så har jeg en mistanke om att det kanskje er kjøleren. Vi har desinfisert han med og putte han oppi den kokende vørteren, men siden vi har kaldt vann gående i kjøleren, er det mulig att han ikke kommer oppi rett temperatur. Gjærmengder, temperatur, osv, mener jeg og ha kontroll på.

Tav skrev:
Når det gjelder infeksjon, så har jeg en mistanke om att det kanskje er kjøleren. Vi har desinfisert han med og putte han oppi den kokende vørteren, men siden vi har kaldt vann gående i kjøleren, er det mulig att han ikke kommer oppi rett temperatur.

Ikke ha vann kjørende gjennom kjøleren mens den desinfiseres i den kokende vørteren

Satte du kjøleren oppi vørteren ved kokeslutt, eller tidligere?

Selv så koker vi alltid kjøleren i 15 min..

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Løver skrev:
Satte du kjøleren oppi vørteren ved kokeslutt, eller tidligere?

Selv så koker vi alltid kjøleren i 15 min..

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
Samme her setter alltid kjøleren i kokende vørter ca 10-15 min før kokeslutt

Vi har kokt kjøleren 2-3 minuttet, men tabben har nok vært att vi ikke har slått av vannet. Ganske sikker på att 2-3 minutt i kokende vann tar knekken på det som er av bakterier

Ser i ettertid påstanden med att 2-3 minutter koking var tilstrekkelig, var ganske bastant. Jeg skal nok ikke si hva som er rett, det har jeg ikke greie på, men problemet mitt er nok ikke att 2-3 minutter var for lite, men att kjølevannet stod på. Bakterier dør på litt over 70 grader, så om en koker det i 2-3 minutter, så har en en del minutter ekstra med varme, før kjøleren blir kaldere enn vørteren. Kjøleren bør derfor ganske raskt oppnå 70 grader. Jeg att 2-3 minutter koking ikke er feilkilden, derimot var det nok dumt og ha kjølevannet på.

Derimot så har jeg hatt denne smaken i eit øl jeg brygget tidlig. Dette ølet lagret jeg i noen måneder, og da virket det som smaken forsvant litt, dette er vel litt ulogisk. Når øl er infisert, burde nok ikke smaken avtatt ved lagring.

Tav skrev:
Ser i ettertid påstanden med att 2-3 minutter koking var tilstrekkelig, var ganske bastant. Jeg skal nok ikke si hva som er rett, det har jeg ikke greie på, men problemet mitt er nok ikke att 2-3 minutter var for lite, men att kjølevannet stod på. Bakterier dør på litt over 70 grader, så om en koker det i 2-3 minutter, så har en en del minutter ekstra med varme, før kjøleren blir kaldere enn vørteren. Kjøleren bør derfor ganske raskt oppnå 70 grader. Jeg att 2-3 minutter koking ikke er feilkilden, derimot var det nok dumt og ha kjølevannet på.

Derimot så har jeg hatt denne smaken i eit øl jeg brygget tidlig. Dette ølet lagret jeg i noen måneder, og da virket det som smaken forsvant litt, dette er vel litt ulogisk. Når øl er infisert, burde nok ikke smaken avtatt ved lagring.
Les litt om varmedessinfisering... en annen ting er at hvis smaken dempes ved lagring er det ikke en infeksjon, men en annen usmak.

Tilbake
Topp