Jeg skal kommende helg brygge 100 liter Imperial Stout. Jeg regner med å bruke ca 36 kilo malt (pluss en kilo kandissukker og to kilo havregryn), hvorav 2,3 kilo av malten kommer til å være ulike grader av brent malt: henholdsvis svartmalt (0,6 kg), roasted barley (0,8 kg) og sjokolademalt (0,9 kg). All den brente malten kommer til å påvirke surheten i mesken, noe som kan føre til en tynn og vandig smak på et brygg som helst bør ha en god munnfylde. Derfor skal jeg justere vannet med tilsetning av kritt (kalsiumkarbonat) og gips (kalsiumsulfat), Spørsmålet er hvor mye som er passe. Forrige gang brukte jeg henholdsvis 40 ml. og 20 ml., slik det står skrevet i min gamle oppskrift fra 2009 (sist gang jeg brygget Imperial stout, og dengang med godt resultat), men jeg lurer på om det var gram og ikke milliliter jeg målte. Uansett - er det noen som kan gi meg et tips på hvormye som er passe? Jeg bruker vann fra springen som leveres av Asker kommune, og antar det er ganske gjennomsnittlig bløtt vann.
Jeg prøvde for øvrig tidligere å legge inn verdiene jeg fant på kommunene hjemmeside i Beersmith, men fant ikke at de oppgitte kjemiske betegnelsene samsvarte tilstrekkelig til at jeg fikk fylt ut. Så foreløpig har jeg lagt dette forsøket på is.
Jeg prøvde for øvrig tidligere å legge inn verdiene jeg fant på kommunene hjemmeside i Beersmith, men fant ikke at de oppgitte kjemiske betegnelsene samsvarte tilstrekkelig til at jeg fikk fylt ut. Så foreløpig har jeg lagt dette forsøket på is.