Væsketap i liter pr time ved koking i 50 liters kjele med caso 3.5Kw plate?

Jeg har investert i en 50 liters kjele og caso 3.5 kw induksjonsplate. Lurte på hvor mye væsketapet ca blir pr time ved koking av vørter?

Dimmensjoner på kjelen:
Innvendige mål: D40cm H40cm
Utvendige mål: D42cm inkludert fals, H41cm (46cm inkludert lokk)
Diameter på bunnen er 37cm

Er vel bare å teste det ;)
Var vel litt ute etter en formel som kunne gi meg svaret. Regner med fordamping er annerledes for vørter enn for vann også så for å ikke bomme helt med mitt første brygg på nytt utstyr ville jeg forhøre meg om hva jeg kunne forvente.

Eg har prøvd ut både både caso-plata og ei anna 3500 watt plate på forskjellige kjelar / forskjellige typar / forskjellig størrelse og det er variasjon på korleis desse verkar og iallefall ikkje noko enkel regel såvidt eg kan sjå.

Faktorar som sikkert kan spela inn:
Isolering av kjele
Korleis funkar kjelen på induksjon?
Nettspenning
Heilt utan lokk eller har du lokket på gløtt ? Damphette på kjelene av noko slag ?

Så som glenn seier må du nok testa ut dette for ditt opplegg.

Fordamping er gitt av overflate og temperatur, og er konstant mengde/tid. Det kan regnes ut. Men du kan også gjøre en test med vann - som du sier vil det bli litt annerledes med vørter, men det vil bli nærme nok til å beregne første batch, så kan du notere faktisk avkok fra den batchen for å tilpasse senere batcher.

Her er en kalkulator: http://sigginet.info/brewing/tools/boil-off-calculator/

Bryggemiljøet, eller ihvertfall softwaren vi bruker, virker å ha en usunn hangup på prosentvis avdamping, noe som bare gir mening om bryggene alltid er helt like i volum, utstyrsprofil og koketid. Noe som ikke stemmer for meg.

Bryggemiljøet, eller ihvertfall softwaren vi bruker, virker å ha en usunn hangup på prosentvis avdamping, noe som bare gir mening om bryggene alltid er helt like i volum, utstyrsprofil og koketid. Noe som ikke stemmer for meg.

Delvis enig der. Det kan være forvirrende at man opererer med prosentvis avdamping, særlig hvis man ikke oppgir tidsintervall. Jeg tror det kommer av behovet for en viss avdampingsrate for å begrense DMS (ca 8%/time), og da er det enklere å se om avdampingen din er høy nok hvis bryggeprogrammet opererer med prosent per time.

At man f. eks. skal legge inn avdampingen i prosent i utstyrsprofilen til BeerSmith, er for meg helt uforståelig, og gjør det komplisert å skalere oppskrifter.

On topic: Gjør som foreslått lenger oppe, og kok en mengde vann tilsvarende vørtermengden du regner med å koke. Da får du et bra estimat. Jeg har tilsvarende oppsett som deg, og litt avhengig av om jeg bruker lokk (med avsug) eller ei har jeg avdamping på 2,5-3 L i timen for en vanlig batch (rundt 25 liter) på effekttrinn 6-7.

Har samme oppsett, min kjele er 40cm diameter. Isolert med 20mm lyddempeplate fra BT. Har satt mitt avkok til 4.5 liter uten lokk og det er mer enn close enough, full spiker på plata hele veien. Å forandre på det etter hva som er ambient temp i rommet gidder jeg ikke. Justerer heller ikke ned plata, for det introduserer enda en faktor..

Har samme oppsett, min kjele er 40cm diameter. Isolert med 20mm lyddempeplate fra BT. Har satt mitt avkok til 4.5 liter uten lokk og det er mer enn close enough, full spiker på plata hele veien. Å forandre på det etter hva som er ambient temp i rommet gidder jeg ikke. Justerer heller ikke ned plata, for det introduserer enda en faktor..
Når jeg sa temperatur så tenkte jeg først og fremst på vannet/kokevigør, altså hvilket nivå du kjører på plata di.

Ved atmosfæretrykk så har vann en fordampningsvarme på 2260 kJ/kg.
Ved koking så blir fordampningsraten (netto effekt)/fordampningsvarme.
Min Caso 3,5 kW plate gir ca 3,3 kW på øverste effekttrinn. Uten varmetap så tilsvarer dette i følge formelen en fordampningsrate på 5,25 l/time. Jeg har isolert gryten, så varmetapet er nok ikke så stort.
Jeg koker også ofte på effekttrinn 6-7 som tilsvarer omtrent 1,8 - 2 kW og som da etter formelen gir en teoretisk fordampningsrate på 2,8- 3,2 l/time.

Tilbake
Topp