Utgjæring

Satte en Wit tirsdag forrige uke. OG 1.048. Målte SG i dag og den var 1.032. Volum ca 50 liter. Er ikke det veldig høyt etter en uke på dunk? Det har sluttet å boble for flere dager siden...

Meskeskjema: 15min 50C,  30min 62C, 30min 66C, 10min 72C, 10min 78C. 90 minutter kok.

Står på ca 20 grader i kjelleren.
Satte en starter på 3,5 liter med to rør WLP400. I tillegg pitchet jeg i et WLP400 rør ekstra rett i vørteren. Alle tre rørene var ferske.

Er jeg overnervøs, eller er det grunn til bekymring?

Det er mange som beveger forsiktig på dunken etter at det begynner å gå tregt med wlp400. Dette skal visst gjøre susen. :)

Da tar jeg meg et hjemmebrygg mens jeg vugger litt på dunken.

Thanx boys!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei igjen,

Tregner råd!

Denne Wit`n har nå gjæret ned til 1.015 i løpet av tre uker. Ønsker å få den ned til 1.010, men den har vært stabil på 1.015 i flere dager nå. Det virker dessverre som at det er dødt der. Har forsøkt å sette inn en varmevifte slik at tempen var i helgen rundt 23 grader. Det så dessverre ikke ut til å vekke gjæren.

Noen tips? Kan jeg pitche oppi et par nye rør WLP400? Andre tips?

Tilsatte du oksygen i starten av gjæringen? Om du skal tilsette mer gjær i et forsøk på å få den ned bør du iallefall tilsette en aktiv starter.

Odland skrev:
Tilsatte du oksygen i starten av gjæringen? Om du skal tilsette mer gjær i et forsøk på å få den ned bør du iallefall tilsette en aktiv starter.

Nettopp... nei, oksygentilsetting er nok den delen av bryggeprosessen der vi synder mest for øyeblikket. Har noe utstyr til det i bestilling, men ikke kommet i gang med det ennå..
Vørteren "fallt" ganske langt fra Speidelen og ned i gjæringskaret og det dannet seg et tjukt skumlag, men det er vel ikke i nærheten av å holde..?

Odland skrev:

Blir 1.015 for søtt for en Wit? Den ender vel etter flasking opp på ca 4,6 abv som sånn sett er greit nok...

Hei!

Kraftig risting av dunken rett etter overføring fra speidelen og før tilsetting av gjær funker for meg iallefall. Men jeg har 20 literen,kan vel bli litt mere kronglete med 50 liter. Men hvis du har tett lokk og setter dunken på skakke og rister/skvulper 2-3 minutter burde hjelpe. Nok gjær er også en selvfølge.

Jeg havner  alltid på 1010 på vørter med og 1050-55. 

Jeg har en slik gjæringsdunk ala speidel fra beyggselv. Rister som en gal i alle vinkler!!

Kenneth

Ingemarh skrev:
Odland skrev:

Blir 1.015 for søtt for en Wit? Den ender vel etter flasking opp på ca 4,6 abv som sånn sett er greit nok...

Smak på ølet. Co2en vil gjøre den enda friskere.

Tilbake
Topp