Utbytte?

Hei Hei.

Mulig dette er et pussig spørsmål, men jeg fyrer løs :bank2:

Par generelle spørsmål ang utbytte og skylling.
Jeg har jo skjønt det slik at en stor del av meske/skylleprosessen er til for å få
mest mulig utbytte/volum av malten dvs høyest mulig OG når alt går i gjæringskaret.
Hvorfor skriver da mange at man har endt opp med for HØY OG, og hvorfor er det dumt? ( annet enn for høy % )

SÅ. sist jeg satt et brygg var en allgrain Sommerpils fra bryggselv.no på min bb30 (uten modifikasjoner) og fulgte
brukerveiledningen ang mesketid og temp. ( nesten :roedme: )
Før jeg startet skyllingen målte jeg mesken til 1070, og når jeg var ferdig med 10 l skylling og koking
så var jeg nede på OG 1048.
Betyr det at jeg er ubrukelig til å skylle, eller kunne jeg rett og slett hoppet over skyllinga og heller
tatt til takke med noen færre liter vørter med bedre utbytte? Altså, ER SKYLLINGEN TiL KUN FOR Å FÅ MERE ØL ?  :bank2:
Jeg vet ikke hvor mange % utbytte jeg har fått så jeg ikke vet hvilken malt jeg har brukt.

Håper jeg har gjort meg litt forståelig.

Mvh
Stian

Å måle OG i mesken er ikke særlig relevant. Det som har betydning er hva som havner i gryta når mesking og skylling er gjennomført. Jeg vil anbefale deg å bruke et bryggeprogram (f.eks Beersmith) slik at du lettere kan beregne både utbytte, effektivitet, lage oppskrifter osv. Skyllinga er viktig for å få med seg så mye forgjærbart sukker som mulig fra mesken. Skyller du ikke blir det liggende igjen unødvendig mye i mesketanken; i tillegg kan du ende opp med høyere OG enn beregnet. For høy OG trenger ikke være et problem, vil man redusere er det bare å helle på mer vann til man oppnår ønsket OG. Dette er greit å måle før kok, slik at man kan justere humlemengder på nytt om nødvendig. Har man for høy OG i forhold til øltypen kan ølet bli bra, men man kan ende opp med noe helt annet enn man planla. En OG på 1.048 på en pils er for øvrig helt flott. Lykke til videre!

Hva var temperaturen når du målte OG i mesken? eg har opplevd sjokkerende store forskjeller..

No må de med bedre viten rette meg om eg tar feil, men eg har fått vite at om eg får effekt på over 70-80% så er ikkje dette bra siden man risikerer å få tynnere/dårligere smak.

Takker og bukker for fornuftige svar.
Temperaturen var nok "for" høy, Men mener å ha lest at
Det ikke sku ha sååååå mye å si. Men mye mulig jeg tar feil :)
Tror jeg går til anskaffelse av et bryggeprogram så ser jo verden ut til
Å bli litt lysere.

Tilbake
Topp