Utbytte på BB60?

Noen med erfaring som har noen tips til å få et "bra" utbytte på BB60? Hvordan gjør DU det og hva ligger du på i utbytte?
Selv sliter jeg med å komme over 60-65%  :cheeky:

Kjører du no sparge? Isåfall har du nok mye å hente på å enten partiskylle eller kjøre en kontinuerlig skylling.

Her er mine resultat, litt klipp og lim fra Excel. Formel jeg bruker er =B8/(SUMMER(B6*296)/B7)  
                              #7 #8 #9 #10 #11
6 .Antall kg malt       6,5 5 7 6,5 6,8
7. Liter etter koking    24 20 22 26 24
8. OG etter koking      56 52 66 62 54

Effektivitet                70% 70% 70% 84% 64%

Heller ikke spesielt imponerende. (Bortsett fra juleølet fra Bryggselv, men jeg kan jo ikke bare brygge det... )
Ser at jeg får best resultat når jeg kjøper malt som er nykvernet i Stavanger istedenfor å få det sendt i posten. Men det kan være tilfeldig.
Jeg har til nå bare brukt standard metode fra olbrygging.no. Rører ikke i mesken annet enn ved start. skyller jevnt i ca. 90 minutt

Har tenkt litt på å sirkulere under mesking, så jeg kjøpte en pumpe i julepresang fra olbrygging, men den har jeg ikke fått til å virke ennå...

Øyvind

Brygget ca 40 batcher i BB60. Lå jevnt på 70-75% effektivitet (målt med beersmith) inntil vi skaffet oss egen maltmølle, monstermill 3. Da krøp effektiviteten over 80 (mølla er ikke justert i forhold til fabrikkinnstillingene). Etterpå har vi startet med full omrøring av mesken 4 ganger i løpet av mesketiden på 1 time. Så kjører vi vorlauf (med en vanlig øse) i ca 30 minutter. Vet at dette kunne vært gjort med pumpe...men det har vi ikke. Skyller så med ca 80 graders vann, da får vi 72-76 grader målt 10 cm ned i maltsenga. Etter omlegging av prosedyrene til aktiv vorlaufing og kontinuerlig skylling med etpar cm med vann over mesken, økte effektiviteten ytterligere og vi ligger nå på mellom 82 og 87%. Dette er vi svært fornøyd med. Lykke til.

Nei, ikke no sparge her i gården. Men jeg har også fundert på å gå til anskaffelse av pumpe for sirkulere kontinuerlig under meskinga :yes:

Når det er sagt så er vi faktisk flere fra jobb som sliter med utbytte fra settene kjøpt hos ølbrygging.no.....burde kanskje kikke nærmere på knusingen av malten :attevar:

Er ikke fremmed for å kjøpe meg monstermill om det er det som må til :klovn:

Brygget et sett fra bryggselv her forleden og da traff jeg OG temmelig spot on.

Tilbake
Topp