Utbytte i BeerSmith - forvirret....

Hei!

Jeg har så smått begynt å eksperimentere med veien mot allgrain... I den forbindelse har jeg kjøpt 2kg Maris Otter Pale Malt. Dette dyttet jeg inn i Beerstmith som "Pale Malt 2-row (UK)", noe som ga et gravity tilskudd i en 20l batch på 1.004. Såvidt jeg forstår skal 5-6kg gi en øl med nogenlunde "normal" ABV.

Har jeg valgt feil type malt i Beersmith?

Takk for svar :)

Med andre ord har jeg valgt feil type malt i maltlisten?

Det første jeg gjorde var å se etter alternativ når jeg så det lave utbyttet, men da er det kanskje en eller annen setting i programmet jeg må endre på...

ChristerL skrev:
Takk for svar :)

Med andre ord har jeg valgt feil type malt i maltlisten?

Det første jeg gjorde var å se etter alternativ når jeg så det lave utbyttet, men da er det kanskje en eller annen setting i programmet jeg må endre på...

maltene er ikke så forskjellig at det skal ha så mye å si, potensiell SG ifølge Beersmith er jo 1.036 mot 1.034. Du har ikke vært borti effektivitetsprosenten eller oppjustert volumet ditt elelr noe sånt.

Ja, nei....kan ikke forstå at jeg har det.... Sånn kjapt i hodet ville jeg tro at 2kg basismalt skulle tilsvare 1.010 -1.012 i en 20l batch

Har bare brygget med ekstrakt som basis til nå og kart og terreng har alltid stort sett vært spot on

Jeg får dobbeltsjekke på oppsettet....

Sjekk at oppskriften ikke står som "Extract" under type, da antas det at du kun steeper og ikke mesker.

Det var en innstilling for ekstrakt/partial mash/mash ja. Takk for svar!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

den har en egen profil som kan lastes ned fra hjemmesiden til beersmith. her er den hvis du ikke finner den....
Name: Pale Malt, Maris Otter
Type: Grain
Origin: United Kingdom
Supplier: Maris Otter

Yield: 82,50 %
Potential: 1,038
Color: 5,9 EBC
Max in Batch: 100,00 %
Moisture: 3,00 %
Protein: 11,70 %
Coarse Fine Difference: 1,50 %
Diastatic Power: 120,0 %

Recommend Mash: TRUE
Inventory: 0,00 kg
Notes: Premium base malt from the UK.  Popular for many English styles of beer including ales, pale ales and bitters.

--------------------------------------------------------------------

Tilbake
Topp