Usmaker på Øl før flasking.

Flasket i går kveld ca 15 L med Engelsk Bitter Ale. Det er mitt første brygg, og jeg brukte en oppskrift som Gahr har postet på forumet. Gjæret med Safale S-04 og dette fikk stå i 10 dager (oppskriften sa 10-14 dager)
Når jeg åpnet gjæringsdunken luktet det godt av Gjær og humle, men da jeg tok en smaksprøve, dunstet det mer som hjemmebrent i nesen. Er dette å anse som en usmak pga feil gjæring, dårlig hygiene? Har gjæret i kjelleren ca 18-21 grader har det vært.

Hadde litt mindre vann en det som står i oppskriften, men gjæret på OG 1046 og tappet i går med FG 1011/1012.

Blir den bedre etter 2 uker på flaske.

Tips?

Gravity-målingene dine virker jo fine, generelt er jo 10 dager veldig ungt for en øl så jeg ville ikke bekymret meg. Give it time!

RDWHAH

Min erfaring er at det meste av ølet jeg lager smaker "helt" annerledes etter karbonering og lagring noen uker. Kun skikkelig bitre ipa og kølsvarte øl som porter og stout smaker noe i nærheten av godt i min fane rett fra gjæringsdunken :)

Hadde det vært så vel at ølen var prima vare rett fra gjæringsdunken! Akk nei. Må nok smøre deg med såkalt tolmodighet. Fleste øl er gode etter to uker karbonering og blir gjerne enda bedre etterhvert.

Fleste øl er gode etter to uker karbonering og blir gjerne enda bedre etterhvert.
Tror nesten jeg har tilgode at smaksprøven jeg tar etter endt karbonering ikke har hatt "unoter", syns de stort sett alltid har et ungt/uferdig preg på det tidspunktet, og at -mye- skjer etter én til to uker i kjøleskapet. YMMW dog.

Er egentlig ikke plaget med usmaker som må lagres bort, men leser stadig om det. En fersk IPA jeg har nå, var bedre og friskere etter 3-4 dager karbonering enn den er nå 2-3uker senere. En IBA som og er fersk syntes jeg smakte fortreffelig fra første dag etter den var ferdig karbonert. Jeg har imidlertid gitt et par fat med ikke helt topp øl lagring for å se om det hjelper, men synes ikke det har blitt noen høydare. Nå er det helst forholdsvis lettdrikkelig øl jeg lager med moderat ABV. Det kan jo ha noe å si. De skikkelige "sit der du sat" øla, styrer jeg for det meste klar. Det er nok annerledes med de.
Men kunne vært artig å høre om "alle" dere liker best ølet etter noen uker i stedet for ferskt?

Typed with thumbs.

Jeg har også hatt ipa som har vært glimrende etter 3-4 dager. Poenget er vel at det skjer noe med ølet etter en viss tid på flaske. Ipa som har vært himmelsk etter 3 dager på flaske, har gjerne smakt beskt rett fra gjæringdunken. Mindre humlesterke øl trenger etter min erfaring litt flere dager (en uke til to uker). Vi lager lite lagerøl og har derfor ikke mye erfaring med det. Men de må vel lagres en stund før de er på topp ...

Ale er ferskvare - men det er heldigvis sjeldent jeg når "best før"-dato før det er tomt :)

Tilbake
Topp