Tyske humler, kombinasjoner.

Har noe Tetnanger, Perle, Nothern brever, Saaz og Hallertauer Mittelfrueh jeg vil bruke opp før jeg handler nytt, hvordan er det å kombinere disse ?
Bare bruke alt ien mix eller ?
Dette er til en Vienna og/eller pils,

Har noe Tetnanger, Perle, Nothern brever, Saaz og Hallertauer Mittelfrueh jeg vil bruke opp før jeg handler nytt, hvordan er det å kombinere disse ?
Bare bruke alt ien mix eller ?
Dette er til en Vienna og/eller pils,
Det kommer vel litt an på hvor mye du har av dem. Jeg tenker at Perle er perfekt for en 30 min tilsetning. NB, ville jeg brukt ved kokestart (@ 60), eventuelt sammen med Perle om nødvendig. Saaz og Tettnanger er ikke så ulike, og så kan du godt blande dem med Mittelfrüh som seine tilsetninger - mener jeg.

Jeg har ikke god nok nese til kjenne så mye forskjell på disse humlene, men innbiller meg at det jeg sier her gir noenlunde god mening:).

400 gr. magnum, 200 gr. Perle, 100 gr. nothern brewer, det holder nok til bitterhumle,100 gr. mittelfru, 100 gr. Saaz og 200 med Tertnanger, tenker brygge 100 liter

Magnum 60 min
Perle på 30 min
Tett på 2-5 min

Bruk en av Finn sine oppskrifter, de fungerer fint.

Northern Brewer kan du bruke på en California Common.
Magnum 60 mik
NB på 20 + 5 min

Saaz og Mittelfrüh på Glazen Toren

Hovedsaken er at jeg ikke får en kombinasjon av disse humlene som lager en lite god smak, men det er kanskje ikke mulig med disse humlene.

Hovedsaken er at jeg ikke får en kombinasjon av disse humlene som lager en lite god smak, men det er kanskje ikke mulig med disse humlene.
Nei, det tror jeg ikke du får til, men de har litt ulikt preg, så avhengig av hvilke du bruker og mengdesforhold kan det nok bli litt ulike øl, men det er jo i utgangspunktet ganske subtile greier.

Ser du på oppskriftene jeg lenket til bør det være mulig å mekke gode oppskrifter med de humlene. Men ikke alle i samme øl, derfor 3 forskjellige oppskrifter hvor der er bekreftet at de fungerer.

Har leitet litt men finner ikke innlegget nå, det er en tysk? teori som plasserer humlene utfra hvor det fungerer best. Tror det var @Finn Berger som lenket til den.

Tar dette fra hukommelsen, så du får vente på bekreftelse fra en annen. Men mener at av dine ville disse 3 bli plassert slik.
Magnum - bitter, jeg bruker omtrent bare Magnum som bitterhumle i mine øl.
Perle - midten/ smak
Tettnang - sent/ aroma

Northern Brewer er jo California Common humla.

Saaz/ Mittelfrüh i Glazen Toren klonen, du finner neppe en mer velprøvd oppskrift på forumet.

Ser du på oppskriftene jeg lenket til bør det være mulig å mekke gode oppskrifter med de humlene. Men ikke alle i samme øl, derfor 3 forskjellige oppskrifter hvor der er bekreftet at de fungerer.

Har leitet litt men finner ikke innlegget nå, det er en tysk? teori som plasserer humlene utfra hvor det fungerer best. Tror det var @Finn Berger som lenket til den.

Tar dette fra hukommelsen, så du får vente på bekreftelse fra en annen. Men mener at av dine ville disse 3 bli plassert slik.
Magnum - bitter, jeg bruker omtrent bare Magnum som bitterhumle i mine øl.
Perle - midten/ smak
Tettnang - sent/ aroma

Northern Brewer er jo California Common humla.

Saaz/ Mittelfrüh i Glazen Toren klonen, du finner neppe en mer velprøvd oppskrift på forumet.
Jeg trur det går helt fint å blande alle - så lenge en plasserer dem der de passer best i skjemaet. Men jeg er en enkel sjel:).

Det var Narziss som hadde en plan for hva som skulle brukes når og hvor. Den finnes her: http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=84

Tilbake
Topp