Trappistes Rochefort 10

aakvik

Norbrygg-medlem
Smakte dette ølet for en liten stund tilbake og rangerer det som kanskje det beste jeg har smakt noengang.
Fant en oppskrift på en klone her som er noe forenklet.
Som rimelig fersk brygger håper jeg på noen innspill av den harde kjerne  :skitbra:
Det jeg lurer litt på er gjæringstid metode/temperatur, lagring tid7temperatur,

http://www.homebrewchef.com/rochefort10clonerecipe.html
Av alle ting så lå oppskriften ute om BeerSmith fil så veldig greit å lage seg bryggeskjema  :ilike:

Jeg tror nok oppskriften du linket til er langt mer kompilsert enn den faktiske oppskriften på Rochefort 10. I følge Stan Hieronimus i boken "Brew Like a Monk" er noen av parametrene til ølet som følger (han har hentet opplysningene fra klosteret):

OG: 1.096 (23 °P)
Alk: 11,3 %
89 % utgjæring
IBU: 27

Gjærbare ingredienser:
-pilsnermalt
-karamellmalt (uspesifisert, men jeg ville gått for noe rundt 120 EBC)
-hvetestivelse (bruk f.eks. hveteflak i stedet)
-hvitt sukker
-mørkt sukker (antakelig mørk kandisirup)

Humletyper:
-Styrian Goldings og Hallertauer (Mittelfrüh, antar jeg)

Krydder:
-korianderfrø (en liten mengde, knapt merkbart) som tilsettes sammen med den siste humletilsetningen.

Mesken skal etter sigende være en stegmesk med stopp på 57, 63, 74 og 78 °C. Jeg hadde gjort det enklere.

Wyeast 1762 Belgian Abbey II og White Labs WLP540 Abbey IV har sitt opphav hos Rochefort. Gjæren pitches på 20 °C, og temperaturen får stige til 23 °C i i løpet av en 7 dagers primærgjæring. Deretter får ølet 3 dager på 8 °C før det flaskes med en ny dose gjær og en sukkertilsetning som gir det ca. 3,5 vol. CO2. Det settes på 23 °C i 10 dager for å utvikle kullsyre, og sendes deretter ut fra bryggeriet. Man anbefaler gjerne 10 ukers lagring etter dette.

Genialt, da blir det oppstilling av dette mot hverandre så prøver jeg meg litt fram.

Tror Gahr treffer godt,, men vil understreke to ganger på temperatur på gjæringen

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Fekk nyleg smake Rochefort 6, 8 og 10 av kompis som kom heim frå konferanse i Belgia. Eg må krype til korset ( :eek:) og innrømme at særleg nr 10 var så god at eg fekk lyst å prøve å brygge noko tilsvarande. Har prøvd litt forskjellige mørke belgiske sterke øl frå Polet, men synes at det er veldig stort sprik smaksmessig. Det hadde derfor vore veldig artig å høyre om aakvik har fått brygga noko som nærmer seg 10, og kva oppskrift du ev. brukte.

FrodeSy skrev:
Fekk nyleg smake Rochefort 6, 8 og 10 av kompis som kom heim frå konferanse i Belgia. Eg må krype til korset ( :eek:) og innrømme at særleg nr 10 var så god at eg fekk lyst å prøve å brygge noko tilsvarande. Har prøvd litt forskjellige mørke belgiske sterke øl frå Polet, men synes at det er veldig stort sprik smaksmessig. Det hadde derfor vore veldig artig å høyre om aakvik har fått brygga noko som nærmer seg 10, og kva oppskrift du ev. brukte.
Kom vel frem til at med utstyret vi da hadde så ville dette ikke være mulig, nå derimot bør dette være en mulighet.
Har ikke brygget dette, men fint at du minnet meg på denne perlen :)
Vi får se utover høsten, er vel ikke akkurat gressklipper øl dette  ;D
Du får melde i fra hvis du gjør et forsøk.

aakvik skrev:
Smakte dette ølet for en liten stund tilbake og rangerer det som kanskje det beste jeg har smakt noengang.
Som rimelig fersk brygger håper jeg på noen innspill av den harde kjerne  :skitbra:

Av alle ting så lå oppskriften ute om Beersmith fil så veldig greit å lage seg bryggeskjema  :ilike:

Jeg tok utganspunkt i denne oppskriften og brygget for to uker siden en parti gyle som jeg kaller trippel, dobbel og enkel. Jeg gjorde noen små modifikasjoner på innholdet (i mangel av råvarer), og gjæret med Wyeast 3787 Trappist. Den skal tappes i morgen, og jeg er spent på hvordan de blir. OG var hhv 1.094, 1.066 og 1.042.

Larzan skrev:
aakvik skrev:
Som rimelig fersk brygger håper jeg på noen innspill av den harde kjerne  :skitbra:

Av alle ting så lå oppskriften ute om Beersmith fil så veldig greit å lage seg bryggeskjema  :ilike:

Jeg tok utganspunkt i denne oppskriften og brygget for to uker siden en parti gyle som jeg kaller tripel, dobbel og enkel. Jeg gjorde noen små modifikasjoner på innholdet (i mangel av råvarer), og gjæret med Wyeast 3787 Trappist. Den skal tappes i morgen, og jeg er spent på hvordan de blir. OG var hhv 1.094, 1.066 og 1.042.
Møkkaværet og høsten har kommet så jeg tenkte å komme i gang med denne snart, hvordan gikk det med ditt forsøk?

aakvik skrev:
Larzan skrev:
aakvik skrev:
Som rimelig fersk brygger håper jeg på noen innspill av den harde kjerne  :skitbra:

Av alle ting så lå oppskriften ute om Beersmith fil så veldig greit å lage seg bryggeskjema  :ilike:

Jeg tok utganspunkt i denne oppskriften og brygget for to uker siden en parti gyle som jeg kaller tripel, dobbel og enkel. Jeg gjorde noen små modifikasjoner på innholdet (i mangel av råvarer), og gjæret med Wyeast 3787 Trappist. Den skal tappes i morgen, og jeg er spent på hvordan de blir. OG var hhv 1.094, 1.066 og 1.042.
Møkkaværet og høsten har kommet så jeg tenkte å komme i gang med denne snart, hvordan gikk det med ditt forsøk?

Jeg har fortsatt ikke smakt på trippelen (første avrenning), men enkel er tømt for lengst og dobbel har jeg litt igjen av. Knallgodt! Jeg kommer til å brygge dette igjen.

Er det noen som har med (større eller mindre grad av) suksess brygget en øl med WLP540? Har satt en belgisk juleøl, en belgier med litt krydder, og nå ser det ut som at den har gitt opp på rundt 1.03sg. OG på 1.066.

Batchen er 17l og starteren var på 1 liter, 1 rør. Temperaturen ble holdt på litt i overkant av 19C hele stormgjæringen. Nå, 3 dager senere er det lite futt. Temp synker selv så har startet klekkeriet.

Har lest at denne er litt tungvint iblant, WLP540 altså, er det andre som har denne erfaringen?

Siden du spør i denne tråden antar jeg det er relevant i forhold til alkoholinnhold.
Vår trappistes Rochefort 10 stoppa på 1.040, jeg picha en stor aktiv starter med champagne gjær i, da kom den ned dit den skulle og endte på i overkant 12%, husker ikke OG og FG.

Ja, er med tanke på alkoholinnhold og med tanke på hvordan det vil gå om jeg flasker på 1.028, eller deromkring. Vil den kunne overkarbonere? Har lest at denne gjære kan være veldig treg, og at jeg da bør lagre den noe kaldere. Hvordan blir effekten da av lagring?

Tilbake
Topp