trang gjærlås

Hei.

Har det noe å si på gjæringsforløpet eller co2 innholdet i øl'et etter gjæring dersom åpningen til gjærlåsen er for trang?

Jeg har som oftest 55 liter til gjæring i et kar som jeg har satt en gummipropp i lokket på. Fra denne går det en slange som ikke er mer enn 4-5 mm tykk ned i en flaske med vann. Jeg synest av og til det virker som det er co2 i øl'et etter gjæreing og at øl'et er uklart.

Noen formeninger?

Så lenge den tynne slangen ikke går seg tett av gjærrester skal det nok være nok med en sånn slange.
Bare under stormgjæring av sterke øl kan kanskje denne rørdimensjonen være knapp.

Hvor ofte kommer det boble ut fra slangen under gjæringsforløpet?
Ølen vil alltid inneholde CO₂ etter gjæring, alkoholen danner jo under anaerobe forhold omtrent like deler alkohol og CO₂.
Hvor mye CO₂ som er i ølet kommer blant annet an på temperaturen. Jo kaldere, jo mer CO₂.

Marius.H.Steen skrev:
Hvor mye CO₂ som er i ølet kommer blant annet an på temperaturen. Jo kaldere, jo mer CO₂.

Og mottrykket. Dersom slangen er dyppet langt ned i en vannsøyle (f.eks. i bunnen av ei full 1.5L flaske) blir det høyere mottrykk, og likevekten stiller seg deretter.

Tilbake
Topp