Kjetil S skrev:Jeg vil tippe på at de lokale variasjonene er noe større i det «tradisjonelle» norske juleølet (stammer fra slutten av 1950-tallet), ettersom ingrediensene uansett er importerte. Noen har jo ganske sterkt maltpreg som jeg innbiller meg stammer fra münchenermalten, mens f.eks, den spesielle smaken av skuffelse du får fra Hansa Juleøl i butikklasse nok bare kan oppnås med pilsnermalt og mørk karamellmalt.
Dahls Juleøl kl F brygges på Pilsmalt og karamellmalt ca i forholdet 60:40, mens det i Dahls Julebrygg er dominans av Münchnermal, en god del Pilsmalt, 5 % karamell og en dasj fargemalt. For begge brygg kjøres en dobbel dekoksjonsmesk, og begge gjæres med bryggeriets Dahlsgjær i liggende gjærtanker.Lars skrev:Litt antagelser her, men har sterk tro. Vet ikke oppskriftene på de tradisjonelle norske juleølene, men det er vel den tiden i året da krystallmalt og en dæsj svartmalt (eller annen mørk malt), og kanskje münchenermalt tas i bruk. Gjærtypene er nok den gjeldende husgjær for hvert enkelt bryggeri. Juleølet kan jo ha litt fruktpreg, men jeg tror også det i stor grad kommer fra malten. Begge øltyper har ihvertfall i stor grad tradisjonelt vært dekoksjonsmesket, som også vil være med å lage et fyldig og komplekst maltpreg. Dahls driver også med dekoksjonsmesking, blant annet ved brygging av Frydenlund Bayer, husker ikke hva som ble sagt om juleølet, men jeg vil tro de gjør det her også (1 steg).
Ja, dine antakelser er riktige, Gahr, den er relativt lys. Husker ikke helt verdien i farten, men fargen på det ferdige ølet skal i alle fall ligge rundt 80-90 EBCGahr skrev:Wow, 40 % karamellmalt! Hvilken type (EBC)? Antar den er relativt lys?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Roger78 skrev:Dahls Juleøl kl F brygges på Pilsmalt og karamellmalt ca i forholdet 60:40, mens det i Dahls Julebrygg er dominans av Münchnermal, en god del Pilsmalt, 5 % karamell og en dasj fargemalt. For begge brygg kjøres en dobbel dekoksjonsmesk, og begge gjæres med bryggeriets Dahlsgjær i liggende gjærtanker.
I tillegg til den fysiske forskjellen på liggende og sylindrokoniske tanker og at gjær- og lagertanker tradisjonelt har vært liggende, er størrelsen på våre liggende tanker mer hensiktsmessig bryggstørrelsa tatt i betraktning, og vi har mange av dem (og de er oftest ledige). Liggende tanker gir bedre trykkbetingelser for gjæren (lavere ølsøyle over gjæren) som gjør gjæren mindre stressa og samtidig fører til en høyere esterproduksjon.Torvald skrev:Roger78 skrev:Dahls Juleøl kl F brygges på Pilsmalt og karamellmalt ca i forholdet 60:40, mens det i Dahls Julebrygg er dominans av Münchnermal, en god del Pilsmalt, 5 % karamell og en dasj fargemalt. For begge brygg kjøres en dobbel dekoksjonsmesk, og begge gjæres med bryggeriets Dahlsgjær i liggende gjærtanker.
Kvifor i liggande gjæringstanker? Er det forskjeller på å gjære ølet slik kontra ein standard konisk tank? Anna enn den reint praktiske forskjellen sjølvsagt.
Juleølet gjæres på en noe lavere temperatur enn pilsen, og gjæringa tar da naturligvis noe lengre tid. Gjær- og oksygendosering er den samme. De liggende tankene vi bruker pr i dag (som ligger i 3 etasjer) er hver på 75.000 liter (mens de minste og eldste er på rundt 25.000 liter).Lars skrev:Roger: Gjærer dere juleølet på samme temperatur som pilsen? Og endrer dere temperatur og eventuelle andre faktorer (gjærmengde, oksygentilsetting..) om det samme ølet skal produseres i de to ulike tankene? Hvor store er de (glemte det etter besøket..)?