Tørrhumling

Kan man tørrhumle med pellets, eller er det kun blomst som er aktuell i en slik sammenheng? Pellets vil vel løse seg opp, selv om det ikke kokes, og fører muligens til mindre klart øl?

Oppskriften er egenkomponert:
21 liter ferdig brygg
4,5 kg lyst maltekstrakt fra Harboe
30 gram chinook 11 % alfra koketd 90 min
30 gram fuggles 5,1 % alfa 30 min
30 gram fuggles 5,1 % alfa 15 min
30 gram fuggles 5,1 % alfa 5 min
30 gram fuggles 5,1 % alfa 1 min
OG 1071 (22 C)

Jeg har tenkt å tørrhumle en uke med 30 gram fuggles. Kan dette bli godt? Og hvilken øltype (om noen) ligger det i nærheten av?

Blomster er å foretrekke, da det er lettere å skille det fra ølet, men pellets er fullt mulig. Jeg anbefaler bruk av humlepose for å minimere humlepartikler i flaska, men det er ikke strengt tatt nødvendig. Mesteparten vil synke til bunns uansett.

Jeg mener det motsatte: Pellets er greiest fordi de synker til bunns og ut av veien, men blomst går også greit siden de holder seg på toppen og du kan tappe ut underifra. Pose er unødvendig, med mindre du skal tørrhumle på fat (men da er det sikkert også greiest med blomst, som vil holde seg i posen). Det burde altså være en smakssak. Tørrhumling er veldig ukomplisert.

Bruker for det meste pellets til tørrhumling og tilsetter det rett i karet. Har aldri hatt problemer med uklart øl av den grunn.

Pellets rett i karet etter at hovedgjæringen har roet seg. lomst hvis jeg skal tørrhumle engelsk bitter i fatet. Svært enkelt.

Når man tilsetter humle på en slik måte som beskrevet her, rett i karet. Vil ikke det medføre en risiko for infeksjon? Eller må humle prepareres på noen måte?

kvasi skrev:
Når man tilsetter humle på en slik måte som beskrevet her, rett i karet. Vil ikke det medføre en risiko for infeksjon? Eller må humle prepareres på noen måte?

Nei, etter at stormgjæringen er den verste infeksjonsfaren over, da alkoholen vil hemme bakterier og gjæren er veletablert. I tillegg kommer de konservende egenskapene til humle inn i bildet.

Tilbake
Topp