tørrhumling før gjæring

Hei, Jeg skal snart brygge en apa og skal tørrhumle for første gang.
Jeg har lest det er vanlig å tørrhumle etter stormgjæringa, men har litt trøblete/vrient gjæringskarlokk og lurer på hva resultatet blir om jeg humler i det jeg tilsetter gjærstarteren.
Det er pellets så jeg får val forsåvidt trøkka dem nedi gjærlåsveien også, men er interresert i å vite uansett.
Og hvilken forskjell vil tørrhumling ved gjærpitching være fra f.eks. humling ved "heat off" eller hva det heter på kokeslutt?

Takk :)

Kan du ikke bare gjøre som vanlig praksis er og åpne lokket på karet når det er tid for å tilsette humlen?

Jo. Problemet er at lokket sitter veldig godt, helt til det plutselig løsner og da blir det fort skvulping osv.
Er redd for infeksjon egentlig.
I tilleg har jeg lyst å lære forskjellen på det nevt over.

Faen, åssen gjæringskar er det du har? Det hørtes ut som ett sinnsykt lokk, siden det begynner å skvulpe om du tar av lokket!  :jaha:

eskilrl skrev:
Jo. Problemet er at lokket sitter veldig godt, helt til det plutselig løsner og da blir det fort skvulping osv.
Er redd for infeksjon egentlig.
I tilleg har jeg lyst å lære forskjellen på det nevt over.

Hvis er virkelig jævlig bør du bare bytte spann. Har du de fra bryggselv? Trikset med dem er å brette opp kanten heile veien rundt før du åpner.

Å tørrhumle gir best effekt ved tilsetting etter stormgjæringen har foregått - da mister du minimalt med aromastoffer.. Humlen som er tilsatt før gjæring mister en del av aromaen gjennom stormgjæringsprossessen, det er mye gass og lukt som blir presset ut av karet. Med det sagt vil humletilsettinger med minimal eller ingen koketid bevare mer aromastoffer enn de som er kokt. Å tilsette humlen sammens med gjærstarteren kan du godt gjøre, og du vil nok få god aroma fra dette. Men... å tilsette humle etter stormgjæring (ca 4-7 dager etter pitching) gir mer aroma :)

Ikke vær redd å ta av lokket, det bygger karakter! ;)

Shea-Arne skrev:
Å tørrhumle gir best effekt ved tilsetting etter stormgjæringen har foregått - da mister du minimalt med aromastoffer.. Humlen som er tilsatt før gjæring mister en del av aromaen gjennom stormgjæringsprossessen, det er mye gass og lukt som blir presset ut av karet. Med det sagt vil humletilsettinger med minimal eller ingen koketid bevare mer aromastoffer enn de som er kokt. Å tilsette humlen sammens med gjærstarteren kan du godt gjøre, og du vil nok få god aroma fra dette. Men... å tilsette humle etter stormgjæring (ca 4-7 dager etter pitching) gir mer aroma :)

Hjertlig takk  for utfyllende svar!
-----
Ja det er fra bryggselv. Jeg prøvde første gangen å brette rundt, som det stod i infoen som fulge med, men da fikk den hvite translucente plasten hvite merker (brettet plas merker), så jeg rekna med jeg hadde missforstått, så jeg bare prøver å jekke den forsiktig av (selv om det ikke er så lett). Vil ikke det bli "brettesprekker" i plastkanten hele veien rundt om jeg bretter opp kanten?

eskilrl skrev:
Shea-Arne skrev:

Ja det er fra bryggselv. Jeg prøvde første gangen å brette rundt, som det stod i infoen som fulge med, men da fikk den hvite translucente plasten hvite merker (brettet plas merker), så jeg rekna med jeg hadde missforstått, så jeg bare prøver å jekke den forsiktig av (selv om det ikke er så lett). Vil ikke det bli "brettesprekker" i plastkanten hele veien rundt om jeg bretter opp kanten?

Tja, det vil vel tiden vise. Men om du bare brekker den opp vil du garantert få verre sprekker å stri med.

Tilbake
Topp