Tørrhumle uten humlepose...

Jeg fikk høre av en at jeg kunne tilsette tørrhumle uten humlepose. Jeg gjorde det, og nå ser jeg at det ligger masse humlebiter i brygget. Hva kan jeg gjøre for å få det ut? Trodde kanskje det la seg på bunn, men det skjedde altså ikke. Kan man bruke sil? Eller vil det da bli tilsatt for mye oksygen? Skal stikke om til nytt kar og tappe på flaske i kveld.

En sil er i hvet fall ikke å anbefale, da dette nok vil gi deg oksidert øl.
Jeg opplever humlerester i de siste flaskene jeg flasker, og det er bare slik det er, tenker jeg. Det legger seg stort sett på bunn etter hvert.

danielm skrev:
Hva kan jeg gjøre for å få det ut? Trodde kanskje det la seg på bunn.

Hvis du har mulighet til å sette ølet på et kaldt sted vil humla legge seg på bunn. Lar du det stå enda kaldere + lengre vil det samme skje med kjøletåke og gjær og alt pakker seg bedre.
Etpar-5 dager gir klart fint øl og lite tjafs i flaskene.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Vi stripser fast en meskepose som filter på enden av slangen når vi overfører fra gjæringskar til tappekar. Så lenge du gir vørteren nok rom inne i posen til å miste litt fart så fører den ikke til særlig oksydering. En tøybit fra et annet stoff som slepper væske gjennom kan selvfølgelig også brukes :)

Øystein

Har aldri hatt det problemet med tørrhumlig. Hiver humlen rett oppi uten pose. Tapper over på fat uten å få med humlerester. Det legger seg på bunnen etterhvert.

Humlerestane kan tette den flaskefyller-staven-greia, men dette løysast ved å skylle med vatn og desinfisere med litt starsan.
utover det så er vel ikkje humlerestar et stort problem?

Tilbake
Topp