Tørr humling hjelp

Jeg har laget meg en ipa resept fra bunnen av og etter en uke på gjæring har jeg målt og smakt litt på godsaken.
Første inntrykk var at den var for lite aroma og smak humle og ipaen var litt for bitter, målet var andre veien, lite bitter og mye smak og aroma.

Jeg ønsker å endre litt på det så jeg blandet litt av den humlen jeg har brukt i brygget.
10g Saaz 3%, 5g EKG 6%, 3g tomahawk 14% total 18 gram av ymse slag.
Brygget skal stå til gjæring en uke til.

Spørsmål er som følge:

1: Ødlegger jeg brygget med å tørr humle med denne typen humle kombinasjon og/eller mengde?
2: Kan det stå en uke eller blir det for lenge?
3: Kan øllet endre karakter med modning på flasker slik at humling ikke er nødvendig.

Står klar med humlen men trenger hjelp.....æ

Laegreiden skrev:
Jeg har laget meg en IPA resept fra bunnen av og etter en uke på gjæring har jeg målt og smakt litt på godsaken.
Første inntrykk var at den var for lite aroma og smak humle og ipaen var litt for bitter, målet var andre veien, lite bitter og mye smak og aroma.

Jeg ønsker å endre litt på det så jeg blandet litt av den humlen jeg har brukt i brygget.
10g Saaz 3%, 5g EKG 6%, 3g tomahawk 14% total 18 gram av ymse slag.
Brygget skal stå til gjæring en uke til.

Spørsmål er som følge:

1: Ødlegger jeg brygget med å tørr humle med denne typen humle kombinasjon og/eller mengde?
2: Kan det stå en uke eller blir det for lenge?
3: Kan øllet endre karakter med modning på flasker slik at humling ikke er nødvendig.

Står klar med humlen men trenger hjelp.....æ

Saaz egner seg ikke noe til ipa. East Kent gjør det vist du skal ha engelsk ipa. Tomahawk passer til bitter humle

1. Hiv oppi EKG. Ville ikke tatt de andre.
2 altid la det stå i 14 dager min. Jeg pleier å tørrhumle etter 5-7 dager.
3 blir bedre med kullsyre og litt tid på flaske :). Men ikke måneder med lagring. Ipa er fersk vare.

Mvh. Rune

Hvor mye humle anbefales til 25 liter? Bare for å piffe den opp litt.

Og ja jeg vet at Saaz humle ikke er noe ipa humle, men mer et atig prosjekt. Vet jo ikke før en har prøvd  ::)

Laegreiden skrev:
Hvor mye humle anbefales til 25 liter? Bare for å piffe den opp litt.

Jeg er glad i humle. Så fra 40-70 gram pleier jeg :)

Kom innom å få noen flasker av mine ipa'er.

Rune

Tar deg gjerne imot en flaske lokal IPA, tar det når jeg skal hente noen fat med deg  :skitbra:
Prøver meg på en 40 gram med humle og satse på det gjør susen.

Tilbake
Topp