Tørhumling!

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har en IPA stående til gjæring som skal tørhumles. Etter hva jeg har skjønt, så skal man ta humlen i gjæringskaret på dag 5. Nå har det seg sånn at jeg drar på juleferie i morgen tidlig. Jeg satte øllet til gjæring i går kveld, sånn at om jeg skal ha i tørhumle så vil det da skje allerede etter kun 1,5 dags gjæring. Øllet blir forøvrig stående til gjæring i tre uker før det flaskes da jeg ikke får gjort det før jeg kommer hjem fra ferie, om det skulle ha noen betydning..

Mitt spørsmål er todelt;

- I og med at øllet har gjæret så kort tid, bør jeg droppe tørhumlingen, eller skal jeg legge i humle i morgen tidlig, altså etter halvannen dag på gjæringsbøtta?
- Dersom jeg tørrhumler, hvordan går jeg frem rent praktisk for å unngå infeksjon i øllet? Vil det være fornuftig å bruke en hanske som er desinfisert med starsan til å åpne lokket, og så legge i humlen?

Jeg kan komme med noen synspunkt som kanskje kan komme til hjelp.

Regner med at stormgjæringa allerede er i gang, eller rett rundt hjørnet. Og da vil det hjelpe lite å tørrhumle nå, mesteparten av aromaen vil bli blåst ut under stormgjæringa.

Derfor det er mest vanlig å tørrhumle når stormgjæringa har avtatt. Og da har i tilegg ølet høyere alkoholprosent, som gjør at tørrhumling skal være uproblematisk. Så sånn jeg ser det så ville jeg tørrhumla når du kommer fra juleferie, og la ølet stå noen dager ekstra?

Når det gjelder renhold, så er det sikkert fornuftig som du sier å bruke desinfiserte hansker(gjør ofte det selv). Kan vel ikke bli for nøye med hygiene.

Vent til du kommer hjem fra ferie og la ølet stå 4-5 dager ekstra.

Åpne lokket og kast humlen oppi.

Tror ikke det er noe vits å bruke hansker:p Bare husk å vask henda som du alltid gjør! :yes:

Runeaasp skrev:

Tror ikke det er noe vits å bruke hansker:p Bare husk å vask henda som du alltid gjør! :yes:
Litt av grunnen til at jeg bruker hansker er å slippe å bli tørr på hendene ved bruk av Star San :)

Ole Bråten skrev:
Runeaasp skrev:

Litt av grunnen til at jeg bruker hansker er å slippe å bli tørr på hendene ved bruk av Star San :)
Antibac funker bra på hender :) Hvis du ikke er følsom for det også.

Okai! Men når jeg kommer hjem har IPA'en stått på gjæringsbøtta i tre uker allerede. Jeg leste at det vanlige er to uker. Blir det ikke da lenge å stå på bøtta i tre uker, pluss fem nye dager dersom jeg tørhumler når jeg kommer hjem?

Jeg ser forøvrig at det har minsket på starsan blandingen min i gjærlåsen. Mistenker at det har blitt "blåst ut" litt under gjæring. Åpner jeg og etterfyller?

Ikke noe problem med 3 uker+4-5 dager. Kun tålmodigheten som får seg en prøve:) bruk hansker om du føler for det. Selv vasker jeg bare hendene før humlen går oppi karet. Fyll etter med litt starsanblanding i gjærlåsen så det ikke blir tomt. Det er etter stormgjæring det er mest nøye med gjærlås, da ulumskheter som regel ikke har mulighet til å slippe inn i karet under stormgjæringa. De fleste bruker allikevel gjærlås under hele gjæringsperioden. Noen velger å droppe det under stormgjæring og dekker med bare litt nedsprayet alufolie.

Gunnar84 skrev:
Ikke noe problem med 3 uker+4-5 dager. Kun tålmodigheten som får seg en prøve:) bruk hansker om du føler for det. Selv vasker jeg bare hendene før humlen går oppi karet. Fyll etter med litt starsanblanding i gjærlåsen så det ikke blir tomt. Det er etter stormgjæring det er mest nøye med gjærlås, da ulumskheter som regel ikke har mulighet til å slippe inn i karet under stormgjæringa. De fleste bruker allikevel gjærlås under hele gjæringsperioden. Noen velger å droppe det under stormgjæring og dekker med bare litt nedsprayet alufolie.

Ok. Jeg drar jo i morgen tidlig, og da er stormgjæringa forstatt pågående regner jeg med. Dvs. at jeg ikke får etterfylt etter i morgen tidlig. Er det stor sansynlighet for at det vil bli tomt i gjærlåsen?

Jeg fyller som regel opp en del og bruker gjærlås hele veien. Fyll opp til maksmerket så holder det nok. Om du ikke har en slange du kan desinfisere og putte i ei flaske vann (blow off tube). Da har du null problem med at gjærlåsen går tom for vann ihvertfall:)

Gunnar84 skrev:
Jeg fyller som regel opp en del og bruker gjærlås hele veien. Fyll opp til maksmerket så holder det nok. Om du ikke har en slange du kan desinfisere og putte i ei flaske vann (blow off tube). Da har du null problem med at gjærlåsen går tom for vann ihvertfall:)

Har ikke det dessverre. Det er ikke noe maksmerke på gjærlåsen min, men jeg har en tilsvarende, og det er opp på den midterste "boblen" som er greit?

http://www.bryggselv.no/products/gjaerlas-med-rod-hette-og-propp
Videre så har jeg tørrhumlen jeg skal bruke pakket i kjøleskapet. Det er rester av pakken jeg brukte til brygging i går. Kan den ligge åpnet, pakket inn i plast, i tre uker i kjøleskapet uten å bli dårlig?

Gjærlåsen med star san er vel der for å hindre at ting kommer nedi (jeg fant en flue i gjærlåsen min ved forrige brygg). Siden du ikke er garantert å ha nok starsan der samme hvor mye du fyller låsen ville jeg bygd et lite tak over med alufolie.

Jeg regner med 3 uker slik går fint, men det er enda bedre å ha den i fryseren såvidt jeg har skjønt. Aller helst vakuumpakket, så kanskje det å klemme ut mest mulig luft av posene dine er å foretrekke.

Ok. Da venter jeg med tørrhumling til jeg kommer tilbake fra ferie. Jeg antar humlen må være romtemperert før man slenger den i brygget? Noen som vet ca. hvor lang tid i forveien den må ut av fryseren?

Et kjapt googlesøk tilsier at det ikke er nødvendig å tine før tørrhumling. Virker som det er den generelle oppfatningen ute på www.

Nei da, hiv den rett i gjæringskaret etter du har målt opp den mengden du skal ha. Har hvertfall alltid gjort det slik selv uten problemer :)

Gunnar84 skrev:

Fylte opp gjærlåsen nå, men den bare blåste ut all star san med en gang, så nå er det nede på like lavt nivå som det var i utgangspunktet  :jaha:

Hvis du har mulighet, så fyll opp i morgen tidlig før du drar. Skulle tro det holdt. Evt dropp gjærlåsen og legg over desinfisert aluminiumsfolie.

Ole Bråten skrev:
Hvis du har mulighet, så fyll opp i morgen tidlig før du drar. Skulle tro det holdt. Evt dropp gjærlåsen og legg over desinfisert aluminiumsfolie.

Takk for tips. Fyller opp i morgen tidlig, så satser jeg på at det holder :)

StarSan skummer og blir blåst ut. Jeg bruker sprit. Som regel rom eller whisky, men typen kan du velge fritt selv.

Tilbake
Topp