Marius K.
Norbrygg-medlem
Jeg har en IPA stående til gjæring som skal tørhumles. Etter hva jeg har skjønt, så skal man ta humlen i gjæringskaret på dag 5. Nå har det seg sånn at jeg drar på juleferie i morgen tidlig. Jeg satte øllet til gjæring i går kveld, sånn at om jeg skal ha i tørhumle så vil det da skje allerede etter kun 1,5 dags gjæring. Øllet blir forøvrig stående til gjæring i tre uker før det flaskes da jeg ikke får gjort det før jeg kommer hjem fra ferie, om det skulle ha noen betydning..
Mitt spørsmål er todelt;
- I og med at øllet har gjæret så kort tid, bør jeg droppe tørhumlingen, eller skal jeg legge i humle i morgen tidlig, altså etter halvannen dag på gjæringsbøtta?
- Dersom jeg tørrhumler, hvordan går jeg frem rent praktisk for å unngå infeksjon i øllet? Vil det være fornuftig å bruke en hanske som er desinfisert med starsan til å åpne lokket, og så legge i humlen?
Mitt spørsmål er todelt;
- I og med at øllet har gjæret så kort tid, bør jeg droppe tørhumlingen, eller skal jeg legge i humle i morgen tidlig, altså etter halvannen dag på gjæringsbøtta?
- Dersom jeg tørrhumler, hvordan går jeg frem rent praktisk for å unngå infeksjon i øllet? Vil det være fornuftig å bruke en hanske som er desinfisert med starsan til å åpne lokket, og så legge i humlen?