Thorbjørn skrev:Da er det på flasker og satt i kjelleren. Foreløpig smaker det litt "vassent" synes jeg. Liksom ingen skikkelig smak. Noen mulighet for at det vil bli bedre av å stå på flaser med litt sukker?
Løsningen blir nok å lage øl.
Thorbjørn skrev:Da er det på flasker og satt i kjelleren. Foreløpig smaker det litt "vassent" synes jeg. Liksom ingen skikkelig smak. Noen mulighet for at det vil bli bedre av å stå på flaser med litt sukker?
Tja... Hva forsøker du å oppnå?Noen innspill??
prøver å oppnå et renere og bedre resultat enn originaloppskriften som er 1,2kg sukker, 20l vann og en pakke tørrgjær, og gjerne plassert på varmekablene på badet....Tja... Hva forsøker du å oppnå?
er langt unna det jeg kaller gløgg ihvertfallHva er tomtebrygg? Får opp gløgg når jeg googler det.
Står ikke det i teksten at det er gjæra gløgg med krydder og humler?er langt unna det jeg kaller gløgg ihvertfall
![]()
Tomtebrygget hører julen til, som et hjemmebrygget svakøl.
Tomtebrygget er kanskje mest en urban tradisjon med å lage en lett juleøl-lignende drikk når man ikke hadde tid og plass til å lage skikkelig juleøl.anders.geekhouse.no
Meget mulig, men ingenting ved smaken som minner meg om gløggStår ikke det i teksten at det er gjæra gløgg med krydder og humler?
I utgangspunktet er jo tomtebrygg sukkerlake med litt humleekstrakt og sukkerkullør, som er gjæret så vidt det er. Søtt og med preg av gjærbakst. Sånn sett ligner det kanskje med på kvass enn vanlig øl. Gjør du det renere, så får du rett og slett et helt annet produkt, og jeg tror du heller ender opp med et dårlig øl enn godt tomtebrygg, hvis noe slikt skulle eksistere.prøver å oppnå et renere og bedre resultat enn originaloppskriften som er 1,2kg sukker, 20l vann og en pakke tørrgjær, og gjerne plassert på varmekablene på badet....
Tomtebrygg er noe annet enn tomtegløgg, ja. Tomtebrygg-flaska inneholder sukkerkulør og humleekstrakt, i tillegg til vann, litt sukker og konserveringsmiddel.Står ikke det i teksten at det er gjæra gløgg med krydder og humler?
Så du ville lagd det etter oppskriften på flaska? kan jeg med fordel bytte ut gjæren til us-05 og gjære på 18-20 grader istedet for på varmekablene da? vil det utgjøre noe?I utgangspunktet er jo tomtebrygg sukkerlake med litt humleekstrakt og sukkerkullør, som er gjæret så vidt det er. Søtt og med preg av gjærbakst. Sånn sett ligner det kanskje med på kvass enn vanlig øl. Gjør du det renere, så får du rett og slett et helt annet produkt, og jeg tror du heller ender opp med et dårlig øl enn godt tomtebrygg, hvis noe slikt skulle eksistere.
Så du ville lagd det etter oppskriften på flaska? kan jeg med fordel bytte ut gjæren til us-05 og gjære på 18-20 grader istedet for på varmekablene da? vil det utgjøre noe?
et annet spørsmål... om jeg tar to stk konsentratflasker, som er beregnet til ca 40liter, dobler sukkermengden, men bruker bare 20liter vann. Hva skjer da? vil jeg få et sterkere og fyldigere tomtebrygg?
En annen fordel med å bytte gjær er at vanlig bakegjær sedimenterer dårlig, slik at man ofte får gjær i løsning og over i glasset. Jeg ville faktisk heller brukt S-04 enn US-05, utgjæringen blir nok den samme siden alt er sukrose, men S-04 sedimenterer bedre.Så du ville lagd det etter oppskriften på flaska? kan jeg med fordel bytte ut gjæren til us-05 og gjære på 18-20 grader istedet for på varmekablene da? vil det utgjøre noe?
et annet spørsmål... om jeg tar to stk konsentratflasker, som er beregnet til ca 40liter, dobler sukkermengden, men bruker bare 20liter vann. Hva skjer da? vil jeg få et sterkere og fyldigere tomtebrygg?
Hva om man bruker gjærstopp ved ønsket gravity? Så karbonerer man på fat med co2?Om man vil beholde den klassiske smaken så er det ganske langt unna normal ølbrygging. Hele poenget med tomtebrygg er at det er restsukker igjen og at det derfor smaker ganske søtt. Altså lager man praktisk talt flaskebomber som må oppbevares kaldt for å stoppe gjæringen og at ikke hele flaska skal gå over til skum når man åpner dem. Det nærmeste man kommer den klassiske smaken uten å lage flaskebomber er vel å la det gjære ut, tilsette kunstig søtning og karbonere på ølbryggervis med den kjent mengde sukker. Om man lar det gjære ut så blir det også tynnere siden det ikke er sukker igjen, så da er det fornuftig å bruke maltekstrakt for å gi det litt body.
Det høres ut som den beste måten å få den "originale" smaken på. Litt uvisst hvor man skal stoppe det, antakeligvis etter så mange dager det står på flaska+antall dager den skal karbonere(siden karboneringssukkeret er det samme som primærgjæringen opprinnelig), og prøvesmake underveis.Hva om man bruker gjærstopp ved ønsket gravity? Så karbonerer man på fat med co2?