Tips til oppskrift for førstegangs brygger

Har kjøpt meg utstyr til å brygge og er nå på jakt etter oppskrift på et lyst lettdrikkelig øl basert på ekstrakt brygg (tenkte å prøve dette i første omgang). Kan noen peke meg i riktig retning?

Her er nokre sett som sikkert er gode nok for første brygg:http://www.bryggselv.no/categories/lsett-ekstrakt-3kg Hadde i alle fall gått for desse framfor andre sett som Muntons etc.

Velkomen til ein oppslukande hobby - og lykke til med første øl  :ilike:

Jeg gjorde stor suksess med denne: http://www.bryggewiki.com/komme-i-gang-med-ekstraktbrygg#toc2 Første gang jeg brygget dette smakte det grusomt - av den enkle grunn at jeg tolket oppskriften feil. Der hvor det står "Etter 45 minutters koking, skal du tilsette irish moss og 20 gram humle" tolket jeg av en eller annnen grunn dithen at det skulle tilsettes 20 gram irish moss o 20 gram humle. Det var altså ikke det som var ment. I ettertid har jeg lært at det max dreier seg om 5 - 15 g pr 25 liter. Irish moss skal angivelig bidra til å klarne brygget, men de lærde ser ut til å strides. Om du i det hele tatt skal ta deg bryet med å tilsette moss, så nøy deg med ei spiseskje på 20 liter og legg greiene i vann 1-2 timer før du skal tilsette det:

Andre gang jeg brygget dette, ble det helt topp!

Jeg pleier som oftest å anbefale pale ale til folk som begynner med brygging.
Enten engelsk pale ale for de som ikke er veldig begeistra for humle. eller american pale ale for de som foretrekker litt mer bitterhet og citrus smakene amerikanske humle gjerne medfører.
Enkle øl som som oftest blir veldig gode, samtidig som de lett tilgir endel nybegynnerfeil.

Når det gjelder selve oppskriften så er det litt vanskelig å si uten å vite hva slags utgangspunkt du har..
Har du noe igrendienser fra før av? eller skal du kjøpe inn alt nå?

Pale ale er ganske enkelt egentlig. Kan ha opptil 100% pale malt (eller tilsvarende ekstrakt).
Evt. erstatte 5-10% med krystallmalt som steepes på 60-70grader i ca 30 min før kok av maltekstrakt og humle.

Når det gjelder maltekstrakt og humle så er det avhengig av hva du har tilgjengelig og om du har planlagt koking av hele volumet eller ikke.
35-40 IBU i american pale ale er som oftes fint på 4,5 - 5,5% øl.
Er du ikke så glad i humlebitterhet så er det nok bedre å legge seg mot en mer forsiktig engelsk stil med 20-30 IBU. 

Når det gjelder gjær så er tørrgjær kjekt til å begynne med. Og Safale US-05 fungerer fint til pale ale.

Les howtobrew.com og brygg Cincinnati pale Ale. Utrolig enkel å brygge, og smaker godt. Har selv brygget den flere ganger med ca likt resultat. :)

Har gått for 3kg tjekkisk pils sett fra bryggselv som første brygg. Hvor mye sukker bør jeg ha i dette brygget før flasking?

6g pr liter er en fin-fin tommelfinger-regel. Jeg bruker den på så og si alt. :) Koker opp ca 0,5l sukkerlake og blander inn.

Får vel legge ut noen bilder av oppsettet mitt som jeg ble ferdig med i går.

Bruker denne typen termostatstyring på et gammel kjøleskap jeg fikk gratis  :skitbra:

http://www.amazon.com/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-sensor/dp/B00862G3TQ

Vedlegg

• øl2.jpg
    øl2.jpg
    33,1 KB · Sett: 619
  • øl.jpg
    øl.jpg
    58,7 KB · Sett: 615
Har nå stått til gjæring med fin aktivitet i gjærlåsen i 6 dager. Plutselig ble det mistenkelig stille. På brygg selv står det at vørteren skal gjære i 2 uker. Har noe gått galt? Jeg har hatt 100% stabil temperatur på 12 grader celsius og var nasi med desinfisering. Råd/tips? :)

Edit: Brukte 23gram Saflager W-34/70 til 20 liter. Denne ble rehydrert og tilsatt vørteren. Vørteren fikk så stå i romtemp til gjæringen tok til (tok 1,5 time!). Deretter har den stått på 12 grader.

Gjærlås og plopping er veldig misvisende når det gjelder aktivitet i gjæringa, man må måle for å sjekke om det er som det skal, jeg er glad i å brygge lager øl og det skjer nesten det samme hos meg å, noen gjærtyper blir fort ferdige, andre bruker lengre tid, jeg brukte german lager X på en bayer og den brukte nesten 2 og en halv uke på å gjøre seg ferdig. Så ta det helt med ro, mål sukkerverdien vist du har så du kan gjøre det.
2 uker er alt for lite på ett lager øl, jeg gjærer i minimum 3 og ei halv uke, eller så lenge det er aktivitet over dette, så lar jeg den stå på 2 grader i ei uke før tapping for å få klarnet det skikkelig. Gjæring skjer på 9 grader, jeg synes 12 grader høres litt høyt ut og kan gi litt funky bismaker, og la den stå i romtemp til gjæring starter er også litt dumt, jeg kjøler altid vørter til rundt 6 grader før pitching (gjærstarter også på 6grader) og setter den i gjærskapet.
Men dette blir helt sikkert godt øl det og, brygging er ei tålmodighetsprøve uten like :hadet:

Jeg bruker mest white labs gjær, disse oppgir også alt fra 10-13c men jeg synes det blir mest rein smak på 9c, brygga en pils før jeg fikk ordna meg med temperatur kontroll, denne sto i kjelleren som holdt 11c så ble vel fort 13-14c i vørteren under stormgjæringa, denne fikk en helt annen smaksprofil en den jeg gjæra i temp skapet på 9c.blir litt fruktig.  Samme oppskrift og gjær på begge to. Jeg isolerer føleren på Stc-1000 til dunken, så temperaturen blir målt i vørteren, ellers så kan det skille ett par grader fort.

Hvordan går jeg frem etter at gjæringen er ferdig? Må jeg sette om eller lar jeg den bare stå på 2 grader for å klarne som nevnt ovenfor før jeg tapper på flaske? Viss jeg ikke setter den om, hvordan blander jeg inn sukkerlake uten å røre opp sedimenter som har lagt seg på bunn?

Tilbake
Topp