Gjærlås og plopping er veldig misvisende når det gjelder aktivitet i gjæringa, man må måle for å sjekke om det er som det skal, jeg er glad i å brygge lager øl og det skjer nesten det samme hos meg å, noen gjærtyper blir fort ferdige, andre bruker lengre tid, jeg brukte german lager X på en bayer og den brukte nesten 2 og en halv uke på å gjøre seg ferdig. Så ta det helt med ro, mål sukkerverdien vist du har så du kan gjøre det.
2 uker er alt for lite på ett lager øl, jeg gjærer i minimum 3 og ei halv uke, eller så lenge det er aktivitet over dette, så lar jeg den stå på 2 grader i ei uke før tapping for å få klarnet det skikkelig. Gjæring skjer på 9 grader, jeg synes 12 grader høres litt høyt ut og kan gi litt funky bismaker, og la den stå i romtemp til gjæring starter er også litt dumt, jeg kjøler altid vørter til rundt 6 grader før pitching (gjærstarter også på 6grader) og setter den i gjærskapet.
Men dette blir helt sikkert godt øl det og, brygging er ei tålmodighetsprøve uten like :hadet: