Tips til min første Belgisk Wit

DagD

Har planer om å lage en Belgisk Wit i morgen og ser for meg følgende oppskrift.

3 kg Pilsmalt
3 kg Hvetemalt

2 tilsetninger med saaz, en på 60 min og en på 5 min - IBU 17-18
tilsette 25g knuste korianderfrø, 40 g appelsinskall og portafloc på 5 min

Gjæres på 20 grader med WLP400 Belgian Wit, Har laget en 1-liters starter til denne....

Noen som har noen gode kommentarer til dette, ser for meg å meske på 66 grader, for å få et litt tørrere øl, men er ikke sikker på om det er riktig til denne typen. Hadde håpet å få et friskt, lett og godt øl. Er 20 grader litt varmt for denne gjæren? Vil jeg få MYE estere? :jaha:

Ølet ser fint ut, det, men et par kommentarer:

Ølet bør være tørt, så velg mesketemperatur utifra dette.

Tradisjonelt brukes umaltet hvete i slikt øl, men maltet hvete går også fint.

20 °C blir ikke for varmt. WLP400 er ikke glad i lav temperatur. Du kan gjerne starte gjæringen på 20 °C og så skru den opp mot 22 °C etterhvert. Ved lav temp kan denne gjæren produsere en del svovel, men dette vil stort sett forsvinne ut av ølet. Den jobber også ofte ganske sakte, så vær tålmodig.

Du bør gi Protaflocen litt lengre koketid, 15 minutter er vanlig.

Edit: Og dette var steike meg innlegg nr. 5000. Noe sier meg jeg bruker for mye tid på dette...

Gahr skrev:
Ølet bør være tørt, så velg mesketemperatur utifra dette.

Finnes det en guide til ulike mesketemperaturer og -tider? Hva har temperatur, tid og evt utmesking å si for det endelige resultatet?

Takker så meget for godt svar, og store gratulasjoner til deg for ditt femtusende innlegg, så forøvrig at du hadde klart å klinke til med et par til etter det i min tråd. Mulig du bruker mye tid på dette, men vi andre kan vel være glade for at du sprer om deg med din kunnskap.
Happy times!

Takk for gode tilbakemeldinger Gahr. Synes selv wit'en ble veldig bra. Ikke alt for langt unna Hooegarden som var grunnen til at jeg fikk lyst å prøve. På ingen måte en klone, men mer enn godt nok for mitt bruk:)

DagD skrev:
Takk for gode tilbakemeldinger Gahr. Synes selv wit'en ble veldig bra. Ikke alt for langt unna Hooegarden som var grunnen til at jeg fikk lyst å prøve. På ingen måte en klone, men mer enn godt nok for mitt bruk:)

Bare hyggelig!:)

Tilbake
Topp