tips til å få klart øl med BIAB

Hei!

Har brygget 6 BIAB nå + 1 ølsett og er på ingen måte noen ekspert, bare ambisiøs  ;D. Ølsettet som var et mørkt øl ble helt krystallklart, kansjke ikke så rart da det er ekstrakt og sukker. Det som tappes etter BIAB er derimot tåkete. Det er ikke kjøletåke for det er tåkete helt fra det øyeblikket jeg hiver oppi malten. Dog jeg tror et av ølene som er flasket har noe kjøletåke i tillegg for det blir enda mer tåkete når det er nedkjølt. Partiklene er så små at man ikke kan skille dem.

Blir litt forvirret da noen sier de får krystallklare øl med BIAB, andre får det ikke til. Uansett, det må være mulig og jeg vil gjerne få det til da det ser litt mer innbydende ut og er litt mer imponerende i forhold til skeptikerne til hjemmebrygging.

Jeg brygger 12L batcher på en 9,5kw gassbrenner så har ikke direkte problemer med skikkelig fosskok. Koker i 60 min. Kokingen stopper opp et par min når jeg hiver oppi kjøleren. Noe av betydning? Kjøler med kopperspiral til 20 grader på ca 10 minutter. Mesker i 90 min inkludert 10 min mash-out.

Har brygget både med kranvann (aner ikke hva som er i vannet i Gent annet en [size=14pt]MASSE[/size] kalk) og flaskevann med samme resultat.

Bruker irish moss 15 min før kokeslutt. Skal dette gi en synlig klarere vørter i det man putter det i koken, eller skjer prosessen senere? Jeg ser uansett ingen forskjell på om jeg bruker moss eller ikke.

Det er mye trub etter mesking, maler kornet fint (har tidligere malt grovere med samme resultat).

For dere som har teken på dette med klart øl, på hvilket stadie er det klarningen skjer?

Finnes det håp? Filtrere på noe vis mellom mesk og kok? Tilsette saker i vørteren?
Hvis jeg har utelatt noe så gi lyd!

Takker så mye for alle tips!

Jeg mesker i pose, og har ikke hatt noe problem med klar øl etter at jeg skaffet meg en vørterkjøler. Har brukt irish moss frem til siste brygg hvor jeg brukte protafloc. Førsteinntrykket er at protaflocen funker bedre enn den irske mosen (kölschen er krystallklar i dunken etter 5 dager).

Ølet har pleid å være tåkete i gjæringskaret, men etter to uker har det stort sett klarnet. Et par uker på flaske pleier også å hjelpe. Hva slags gjær har du brukt? Flokkulering kan også ha innvirkning, så vidt jeg har forstått.

Prosessen din er omtrent lik som min, så jeg kan ikke se noen andre grunner til at det skal være forskjell en klarningsmiddel og vannprofil, selv om jeg ikke vet om sistnevnte har noen innvirkning på klarhet. I tillegg vet jeg ikke hvor tålmodig du er og hvilke temperatur du lagrer flasker/fat på, da jeg har inntrykk av at kjellertemperaturen min på rundt 10 grader bidrar til at grums bunnfeller på flaske.

Men til slutt. Er ølet godt? Smak er jo tross alt viktigere enn utseende, og så kan du reklamere blant venner med at du "Har laga'n sjæl. Skal være sånn!" ;)

Per Christian

Kanskje jeg skal starte med å gi protafloc en sjanse. Har brukt diverse gjær, safale us-05, safale S-33, wyeast 1762 og wyeast 3638.

Det jeg ser som den største forskjellen her er vel at du har muligheten til å lagre på 10 grader, i leiligheten min er det litt varmere enn det, og kjellerboden er også ganske lun, kanskje 17-18 grader. Det å kunne lagre kjølig er vel kanskje en viktig faktor? Jeg kan jo prøve å lagre et par flasker i kjøleskapet i en legre periode og se hva som skjer. I det ølet havner i kjøleskapet tar det vanligvis ikke lang tid før det blir konsumert nemlig... :godtoel:

Men som du påpeker er jo ølet ditt rimelig klart allerede etter endt gjæring, noe som ikke er tilfelle hos meg. Jeg gjærer alltid i romtemp på 20-21 grader.

Ølet er godt, og det er jo bare et luksusproblem det med klarhet. Men så har jeg en tendens til at jeg gjerne vil mestre ALT når jeg først setter i gang. Denne mestringsfølelsen er vel kanskje det viktigste. Men det å servere en hjemmelaget, lys, klar øl er jo unektelig stas da, om det er til en selv eller venner. En kompis jeg har som er veldig glad i øl synes faktisk det er mer stas med uklart øl, så jeg får passe på å kun invitere han da ;)

Takk for ideer her!

Har brukt protafloc et par ganger selv og har ikke annet enn fine ting å si om det. når jeg ser bunnen av gryta gjennom vørteren etter kjøling er jeg fornøyd jeg. Liker selv best en ugjennomsiktig øl, men må jo prøve litt likevel.

Tilbake
Topp