Tips om repitching av gjær

Heisann,

I og med at det er så mye god kompetanse å trekke på for en relativt fersk brygger som meg, sender jeg avgårde enda en forespørsel:

Etter at vi i bryggeklubben nå ser ut til å ha fått kontroll på utgjæringen på bryggene våre, ved at vi endelig har forstått nødvendigheten av tilstrekkelig gjær, er det på tide å også forsøke å gjøre litt gjenbruk av gjær fra tidligere brygg.
Dvs at vi ser for å bruke gjær fra tappingen av et brygg når vi samtidig brygger neste.

Har kikka litt rundt både her på forumet og på andre steder for å se hva som sies om dette.
Har samla noen spørsmål som jeg håper noen med litt mer erfaring på området kan gi kommentar på.

1) Vi ser for oss å høste av gjærkaka som ligger igjen når vi stikker om til nytt kar for tapping.
Om jeg har forstått det rett er det fra øverste del av denne man bør høste?

2) Dersom jeg har gitt korrekte inndata til MrMalty sin kalkulator (OG 1.060, 20 liter, 100% viability) så skal jeg har 121 ml med gjær.
Er dette korrekt volum? Jeg synes det høres lite ut.

3) I hvor stor grad er det anbefalt å bruke gjær fra ”sterkere” øl om igjen?
Den øl’en vi vurderer å høste fra hadde en OG på 1.063.
Er dette eventuelt ikke helt optimalt, eller er det noe som ikke anbefales?

4) Vasking av gjæren:
Ser flere steder at det snakkes om vasking av gjæren.
Noen enkle tips om hvordan dette gjøres?
Antar at zalo og oppvaskbørste ikke er rett angrepsvinkel ;-)

mvh,
Øystein

Takk for linkene.
Hadde surra en del rundt på forumet og sett etter relevante innlegg, men hadde gått glipp av disse.

mvh
Øystein :)

Sjekk ut brewstrong-podcasten (thebrewingnetwork.com) om repitching. Der snakker Jamil (han som har lage kalkulatoren) om hvordan du skal bruke kalkulatoren og alt annet du trenger å vite om repitching ;)

1 Hvor skal man høste. På bunnen er det nok mest trub. Det er nok helst i midten du bør ta ut gjæren. Men har du en vanlig gjæringsdunk er det nok ikke så lett å se lagene. I en Conical kan det nok la seg gjøre. Tar du gjær fra bare ett lag kan du forandre gjæren over tid. Tar du fra toppen, vil du snart få gjær som feller ut sent, fra bunn vil du få gjær som feller ut (alt) for tidlig.
2 Det er nok vanskelig å måle nøyaktig. Hvis slurrien er mer utvannet vil du få lite gjær. Men dette er anbefalinger, så det er nok litt slingringsmonn. Jeg heller nok i litt ekstra "for sikkerhets skyld".
3 Det er anbefalt å begynne svakt, både OG og IBU. Jeg brygger først en pils/am. blond ale/bitter for å få gjær. Tar man vare på denne gjæren har man til 3 vanlige eller to sterke. I alle fall.
Jeg har gått fra 1063 ned til 1055. Det har gått greit. Men etter en Dobbelt IPA eller Barleywine bør du nok begynne med ny gjær. 
4 Vasking av gjær. Det har vært diskutert på flere tråder. Kok vann i 15 minutter, avkjøl, hell over gjærkake. Rist godt, la det hvile i noen minutter. Hell over i en ny beholder, stopp når truben/død gjær er på veg ut. Lett i teorien, litt vanskeligere i praksis.

janh

Tilbake
Topp