Heisann,
I og med at det er så mye god kompetanse å trekke på for en relativt fersk brygger som meg, sender jeg avgårde enda en forespørsel:
Etter at vi i bryggeklubben nå ser ut til å ha fått kontroll på utgjæringen på bryggene våre, ved at vi endelig har forstått nødvendigheten av tilstrekkelig gjær, er det på tide å også forsøke å gjøre litt gjenbruk av gjær fra tidligere brygg.
Dvs at vi ser for å bruke gjær fra tappingen av et brygg når vi samtidig brygger neste.
Har kikka litt rundt både her på forumet og på andre steder for å se hva som sies om dette.
Har samla noen spørsmål som jeg håper noen med litt mer erfaring på området kan gi kommentar på.
1) Vi ser for oss å høste av gjærkaka som ligger igjen når vi stikker om til nytt kar for tapping.
Om jeg har forstått det rett er det fra øverste del av denne man bør høste?
2) Dersom jeg har gitt korrekte inndata til MrMalty sin kalkulator (OG 1.060, 20 liter, 100% viability) så skal jeg har 121 ml med gjær.
Er dette korrekt volum? Jeg synes det høres lite ut.
3) I hvor stor grad er det anbefalt å bruke gjær fra sterkere øl om igjen?
Den ølen vi vurderer å høste fra hadde en OG på 1.063.
Er dette eventuelt ikke helt optimalt, eller er det noe som ikke anbefales?
4) Vasking av gjæren:
Ser flere steder at det snakkes om vasking av gjæren.
Noen enkle tips om hvordan dette gjøres?
Antar at zalo og oppvaskbørste ikke er rett angrepsvinkel ;-)
mvh,
Øystein
I og med at det er så mye god kompetanse å trekke på for en relativt fersk brygger som meg, sender jeg avgårde enda en forespørsel:
Etter at vi i bryggeklubben nå ser ut til å ha fått kontroll på utgjæringen på bryggene våre, ved at vi endelig har forstått nødvendigheten av tilstrekkelig gjær, er det på tide å også forsøke å gjøre litt gjenbruk av gjær fra tidligere brygg.
Dvs at vi ser for å bruke gjær fra tappingen av et brygg når vi samtidig brygger neste.
Har kikka litt rundt både her på forumet og på andre steder for å se hva som sies om dette.
Har samla noen spørsmål som jeg håper noen med litt mer erfaring på området kan gi kommentar på.
1) Vi ser for oss å høste av gjærkaka som ligger igjen når vi stikker om til nytt kar for tapping.
Om jeg har forstått det rett er det fra øverste del av denne man bør høste?
2) Dersom jeg har gitt korrekte inndata til MrMalty sin kalkulator (OG 1.060, 20 liter, 100% viability) så skal jeg har 121 ml med gjær.
Er dette korrekt volum? Jeg synes det høres lite ut.
3) I hvor stor grad er det anbefalt å bruke gjær fra sterkere øl om igjen?
Den ølen vi vurderer å høste fra hadde en OG på 1.063.
Er dette eventuelt ikke helt optimalt, eller er det noe som ikke anbefales?
4) Vasking av gjæren:
Ser flere steder at det snakkes om vasking av gjæren.
Noen enkle tips om hvordan dette gjøres?
Antar at zalo og oppvaskbørste ikke er rett angrepsvinkel ;-)
mvh,
Øystein