Hei igjen.
Har kikket igjennom trådene angående tilsetting av CO2 på forumet her, og vil med denne tråden bare forsikre meg om at jeg har forstått dette riktig. Siden dette er første gangen jeg skal benytte tappeannlegget mitt hadde det vært morro å slippe å drite seg helt ut....
Tror jeg har kommet frem til at det kan gjøres på to måter ???
For begge alternativene bør man vel kjøre litt CO2 i fatet før man tapper over ølet for å forhindre oksidering. Etter man har tappet over ølet og fått på lokket kjører man litt CO2 i fatet som slippes ut av sikkerhetsventilen for å få luft ut av fatet. (10psi/0,7bar repeteres 3 ganger?)
Alternativ 1
1. Sett trykk på ca 2 bar og rist fatet til man hører det ikke tar opp mer CO2.
2. Koble fra trykket og la det stå et par timer før man prøver å tappe det. (Noen dager er vel det beste?)
Alternativ 2
1. Sett på serveringstrykk (0,5-1bar) og la det stå ca en uke.
Også ett spørsmål til slutt
Når man er ferdig med å servere, og fatet skal lagres videre, skal man da:
1. bare koble fra trykket?
2. Koble fra trykket og slippe ut trykket via sikkerhetsventilen?
3. La det stå tilkoblet med serveringstrykket..
Takker for innspill og råd
Mvh
stein arne sveen
Har kikket igjennom trådene angående tilsetting av CO2 på forumet her, og vil med denne tråden bare forsikre meg om at jeg har forstått dette riktig. Siden dette er første gangen jeg skal benytte tappeannlegget mitt hadde det vært morro å slippe å drite seg helt ut....
Tror jeg har kommet frem til at det kan gjøres på to måter ???
For begge alternativene bør man vel kjøre litt CO2 i fatet før man tapper over ølet for å forhindre oksidering. Etter man har tappet over ølet og fått på lokket kjører man litt CO2 i fatet som slippes ut av sikkerhetsventilen for å få luft ut av fatet. (10psi/0,7bar repeteres 3 ganger?)
Alternativ 1
1. Sett trykk på ca 2 bar og rist fatet til man hører det ikke tar opp mer CO2.
2. Koble fra trykket og la det stå et par timer før man prøver å tappe det. (Noen dager er vel det beste?)
Alternativ 2
1. Sett på serveringstrykk (0,5-1bar) og la det stå ca en uke.
Også ett spørsmål til slutt
Når man er ferdig med å servere, og fatet skal lagres videre, skal man da:
1. bare koble fra trykket?
2. Koble fra trykket og slippe ut trykket via sikkerhetsventilen?
3. La det stå tilkoblet med serveringstrykket..
Takker for innspill og råd
Mvh
stein arne sveen