Tilsette mer gjær eller la det være?

Er ny i gamet og trenger litt hjelp. Mitt 5 brygg står til gjæring, i et gjæringsskap som jeg lagde i helga, og jeg lurer på om jeg har brukt for lite gjær....
Info om brygget: det er en lys amerikansk lager, OG skulle være 1.043, jeg endte på 1.056 (fikk stuck mash, og jeg skylte med mindre vann enn planlagt, da jeg var redd jeg hadde fått for lite sukker ut av malten).

Jeg brukte 1pk Saflager s-189 og satte 19 liter vørter i skapet på 9,5 grader på lørdag (3 dager siden). Gjæringen startet for fullt søndag kveld, det er god aktivitet i gjærlåsen nu.
Etter å ha lest her på forumet og ellers på nett, så lurer jeg på om jeg bør tilsette mer gjær. "ALLE" anbefaler 2 pk gjær når man brygger lager, hva er deres anbefalinger?

1. Bør jeg tilsette mer gjær?
2. Hvis ja, rehydrere eller bare strø tørrgjæren oppi?

Mvh Dag Helmer

Det er nok bra lite gjær, men jeg tror det er litt seint å gjøre noe med. Når gjæringa er igang har du nok allerede fått de problemene du kommer til å få.

Jeg tror @erikraude har rett i at du har fått de problemene du kommer til å få, i den forstand at en del usmakstoffer allerede vil være produsert. Men jeg tror det kan ha en effekt å ruste opp likevel. Et problem du ikke har fått enda, er dårlig utgjæring, og når hovedgjæringa er over, trengs det aktiv gjær for å rydde opp i avfallsproduktene fra den.

Jeg ville satt en liten starter på den andre posen, og hevet den oppi i det aktiviteten i den når toppen ("full kräusen").

Takk for innspill. Jeg gjør ingenting med dette, lar det bli som det blir. Så bruker jeg to pakker neste gang jeg brygger samme oppskrift.

Det blir jo øl:). Men det hadde vært interessant å høre hvordan dette blir, særlig siden det virker som om du gjør alt riktig - bortsett fra gjærmengden. La ølet få god tid til å modne før du feller dommen, og forteller oss hvordan det gikk. Det har vært litt diskusjon her om gjærmengden ved lagerbrygging, så det ville vært veldig fint om du tok deg bryet:).

Datarket til Fermentis sier:
PITCHING: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F).
increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)

Minimumsmengden gjær er beregnet ut fra en OG i underkant av 1.050, altså ut fra hva du trenger når du brygger et relativt lett øl, og altså ut fra en høyere temperatur enn det du gjærer på nå. (Jeg vil absolutt anbefale å gjære på den temperaturen du hr valgt!) Om du hadde ligget innenfor idealtemperaturen som Fermentis oppgir, hadde kanskje 20 gram vært passe mengde for 20 liter. (Basert på at du skulle hatt 100 gram til en hektoliter.) Men når du legger deg såpass lavt som 9 grader - jeg forutsetter at vi snakker om temperaturen i ølet - burde du kanskje egentlig doblet den mengden. Så det er ganske kraftig underpitching når du bare har brukt én pose.

Minimum må være tre poser. Men jeg ville anbefale å sette en stor starter (3 liter hvis du skal brygge 25 liter) på én pose i stedet. Da får du bedre gjær, og sparer dessuten noen kroner. (Dette gjelder for ferskgjær, også.)

Ja øl blir det sikkert, men hvor bra er jeg mer usikker på... men alt går i grisen!
Jeg skal oppdatere hvordan det blir til slutt. Takker for meget gode råd, ser at jeg har myyyyye å lære enda :)
Skal sette meg godt inn i hvordan man lager starter, ser ut som det er tingen å gjøre.

Alle har alltid mye å lære;).

Det er lett å lage en starter; alt du trenger er et egnet kar, og tørrmalt. Eller du kan bruke vørterøl:). Eller du kan lage vørter sjøl.

100 gram tørrmalt til 1 liter ferdig starter. Koke i noen minutter, og kjøle ned. Tilsette gjæren og riste godt. Rist så fra tid til annen, så ofte du kan. Poenget er å sørge for stadig tilførsel av oksygen. Etter at den heftigste gjæringen er over, lar du starteren stå i ro resten av tida.

Det hele tar fra 18 til 36 timer, avhengig av hvor stor starteren er, og temperaturen. Vanlig romtemperatur er det greieste, men du kan gjerne la den stå noe kjøligere når det er snakk om lagergjær.

Tilbake
Topp