Temperaturtap i mesketrau

Hvordan kan en holde temperaturen stabil i et mesketrau? Jeg har kjølebag fra Europris på 35L, men den taper temperaturen fortere en jeg ønsker. Er BIAB et bedre alternativ, da en kan meske direkte i karet en skal koke opp vørteren i og en da kan styre temperaturen lettere?

MvH
Erik M

Er et alternativ det ja, men ønsker minst mulig arbeid (er litt lat). Jeg kikket litt rundt og fant denne (http://bryggeland.no/kokekjele-plast-2kw.html), den er jo er godt og billig alternativ da den kan brukes til koking av meskevann, mesking (enten med BIAB eller ekstrautstyret en kan kjøpe), og til koking av vørteren.

Vi har ein 68 liter kjølebag frå Bryggselv. Har lage ei 50mm isopor plate innpakket i alufolie og plast som me legg opp på mesken. Får mindre varmetap med dette. 

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2

Jeg har samme boks som deg. Jeg dusjer boksen med varmt vann før jeg har oppi meskevann. Ca 5 min før. Lar det ligge til jeg skal ha i meskevann. Deretter pakker jeg den inn i ei tynn dyne. Har varmetap på 0,2 grader på 75 min.

Takker for svar. Tror jeg går for den som jeg linket til, største batchen jeg lager er 26 liter med øl likevell. Bruker jeg denne, kombinert med en BIAB (posen), pumpe som sirkulerer meskvannet i en plastdunk som er satt oppi kokekaret, isolasjon rundt, og et termometer for overvåkning. Så tror jeg at det blir bra. Blir det mer en 29 liter med vørter, så kan jeg koke det på siden i en mindre kasserolle, og heller helle det over når det er mer plass.

MvH
Erik M

Med denne løsningen mister jeg tilnærmet ingenting i løpet av 90 minutter mesk.

Ett lag parkettunderlag, ett lag liggeunderlag, nytt lag parkettunderlag, nytt lag liggeunderlag og enda et lag parkettunderlag. 5cm isopor i bunn og 5cm isopor i lokket.

Vedlegg

• phpOmcVVkAM.jpg
    phpOmcVVkAM.jpg
    88,2 KB · Sett: 179
Jeg har den du linket til og bruker den som hlt. Den er fin den. Har ikke prøvd å koke med den. Du bør også bytte ut krana på den.

Tilbake
Topp