Stenumgard skrev:
ovestad skrev:
En STC1000 (egentlig en akvarietermostat) er enkel å bruke til å regulere temperaturen i kjøleskap under gjæring. Denne koples til stikkontakt og slår på kjøleskapet nå temperatur i vørter overstiger satt temperatur. Et slikt system gir deg mye bedre kontroll over temperaturen under gjæringen.
Den vil altså slå av og på kjøleskapet for å justere temperaturen? Uten at kjøleskapet blir ødelagt?
Hei. Jeg bruker denne på 2 kjøleskap og en fryseboks uten at de har gått i stykker. (ca ett år)
Det er enkelt og greit fire settinger som du stiller inn.
F1 Temp set - ønsket gjæringstemperatur
F2 Difference Set Value - hvor mye kan du tåle at temp. svinger (setter du den til 1 så vil tempen dersom den er satt til 19grader kunne variere fra 18 til 20 grader)
F3 Compressor Delay - settes på maksimum verdi for å hindre kompressoren i å gå dukken.
F4 Temperature Calibration Value - Mine har kontrollere er ok til gjæring. Har de feil verdi så kan du sette inn en korreksjonsverdi her.
en høyere diff set value vil og gi en "roligere" kompressor. Siden den ikke trenger å jobbe så ofte for å holde f.eks. 0.1 i diff. Min er satt på 0,5 i diff. Men det funker på 1 i diff også
Husk at det er 220V AC. Finn deg en godkjent boks og koble dette i . (for du må koble litt selv her) Det kan gjøres med deler fra Chlas! Men dette vet du kanskje fra før.