Tapping på Flaske

Skal snart flaske mitt første brygg.

Mente å ha lest noen anbefalinger om å kjøle ned gjæringstanken før Omstikking til nytt kar.
Men klarer ikke finne tilbake til det notatet.
Var vel for å få klar øl eller noe

Noen som vet noe om dette ?

Det kalles "cold crashing", og gjør at det bunnfelles mer proteiner og gjær, noe som kan gjøre ølet noe klarere. Hvor mye, hvor fort og hvor lenge du skal senke temperaturen ser det ikke ut til å finnes noen bred og solid konsensus om.

"cold crashing" trodde det var hurtig nedkjøling fra kok til gjæringskar ?
eller er det nedkjøling av gjærkaret før omstikking og tapping til flasker?

ohenrikh skrev:
"cold crashing" trodde det var hurtig nedkjøling fra kok til gjæringskar ?
eller er det nedkjøling av gjærkaret før omstikking og tapping til flasker?

Uttrykket brukes om nedkjøling av gjæringskaret etter endt gjæring.

Du tenker på "cold break". "Cold break" er utfelling av proteiner, tanniner og humlerester når nedkjøling av varm vørter etter koking går tilstrekkelig fort. Mens "cold crashing" er metoden som består av å kjøle ned ferdig gjæret øl før tapping for at gjær og noe proteiner skal bunnfelle og ikke bli med over i flasker eller fat. Begge deler fører til klarere øl.

Henter opp denne. Pleier dere å kjøle ned før flasking? Noen som har noen tanker om hvor mye og hvor lenge? Det er ikke noen risiko for at man ikke får nok gjær til karbonering?

Hva er mest fornuftige fremgangsmåte for "cold crash"?
  • Sette stc-1000 på 4°C slik at temperaturen stuper så fort som mulig eller senke temperaturen noen grader hver dag?
  • Er 4°C passe eller bør man gå lavere? Fordeler? Ulemper?
  • Før omstikking fra gjæringskar til nytt kar for tilsetting av sukker før flasking eller etter at ølet har kommet over i det nye karet?
  • Er cold crash utelukkende for å få ølet klarere eller har det også betydning for smak eller andre ting?
Jeg har senket temperaturen så fort som mulig ned mot 1°C før jeg har stukket om til nytt kar. Det virker som gjæra sliter litt med å komme igang igjen for å fikse karbonering men når tiden har fått hjelpe til blir det da bobler i brygget. Har gjort dette på fire brygg så langt men er ikke sikker på hvor mye det har for seg. Har noen prøvd å coldcrashe halve batchen for å se om det blir forskjell?

Sist redigert:
Du bør bruke 2-3 dager på nedtrappingen. Direkte nedkjøling stresser gjæren og den kan prompe usmaker eller.no

Hvis man tar temperaturen tilbake til f.eks 20 grader etter en cold crash: bunnfallet blir fremdeles liggende eller? Jeg skal flaske på lørdag (etter to ukers gjæring av en IPA, FG er riktig nå), og ser for meg følgende prosess. Ser det greit ut?
1) Drar temp fra 18 til 4 grader over 2 dager
2) Øker temp til 20 grader i fatet over 12-24 timer (eller er dette bare tull, er det like greit å tappe på 4 grader?)
3) Stikker om til ny gjæringsdunk + tilsetter sukkerlake
4) Flasker

Antar at den enkleste måten både når det gjelder å stikke om og å flaske er å bruke kranen på gjæringsfatet (vanlig, 30 liters gjæringsdunk i plas fra bryggselv)? Bunnfallet ligger vel trygt under kranen?

QUOTE="Haakon2015, post: 273122, member: 15692"]Hvis man tar temperaturen tilbake til f.eks 20 grader etter en cold crash: bunnfallet blir fremdeles liggende eller? Jeg skal flaske på lørdag (etter to ukers gjæring av en IPA, FG er riktig nå), og ser for meg følgende prosess. Ser det greit ut?
.[/QUOTE]
Bruker ca 1.5 dag for å få ned tempen til ca 3gr, holder så der I 1.5-2dager før jeg stikker om til tappe dunk (bruker hevert og slange for å minimere lufttilgang og sikre meg at det ikke kommer med bunnfall). Tilsetter sukkerlaken når jeg har fått ca 5ltr I karet, slik at sukkerlaken ikke legger seg på bunnen. Rører også meeget forsiktig slik at sukkeret blir godt blandet. Tapper så på flasker og karbonerer ved 20-22gr I 2 uker

Det viktigste for å få god effekt av CC er å gjøre det der du skal tappe det fra. Hvis ikke så bør man tilkalle et selskap som frakter eksplosiver for å ikke virvle opp igjen grums hvis det karet skal flyttes på etter det har nådd target temp.

Tilbake
Topp