Tappekran på vegg

Hepp! Er i gang med oppussing av stue og kjøkken og har etter sigende fått innvilget tappekraner på kjøkkenet! :)

Planen er å bygge dette inn i vegg som en innsenket " kasse" , men jeg har ingen mål og gå etter, med tanke på driptray og kraner.
Tenkte å ta høyde for plass til 3 kraner type Perlick 525/575 og et driptray i bunn.

Hva jeg trenger hjelp til: noen som har en formening om hvor stor denne kassen bør være i høyde og bredde? Dybden vil komme på ca. 11,5cm så jeg håper dette er tilstrekkelig.

Bonushjelp: Om dere har linker til (norske) forhandlere av driptrays

4fa1d079-1c69-f3a1.jpg

4fa1d079-1c7a-c2aa.jpg

Har selv 4 stk. 525 ss, og er fornøyd med disse! Har hørt at 575 ikke er noe å satse på , men det må du jo vurdere selv. Jeg har montert dem med 10 cm fra senter til senter, og det fungerer utmerket. Avstand fra senter til driptray er hos  meg 24 cm. Jeg bruker standard håndtak, og avstand fra topp til tray er da 35 cm. Mitt tray er 2cm høyt. Har ikke sett så mye kraner og tray i Norge, så der melder jeg pass  :)

Edit: Så må du legge til 10 cm på hver side selvsagt, noe som gir en total bredde på 50 cm. Noe høyde over toppen på håndtak må det jo også være for at det ikke skal bli for "trangt". PS Spennende prosjekt! oppdater med bilder når det gjennomføres. PS2 Husk å legge inn kjøling rundt ølslangen, ellers blir det vel fort varmt øl med kjøleribber for skap så nærme..

Takker for meget nyttig info :)
Nå er det ingen unnskyldning til å sitte å klø seg i skalpen lenger, så da blir det å hive seg rundt i morgen!
Har ingen erfaring overhodet med tappekraner, men grunnen til at jeg også nevnte 575 var at jeg så den hadde "creamer" funksjon. Om dette ikke har noe for seg så er det fort en Camilla spart der og pr. kran.

Har du mulighet til å poste et bilde av oppsettet ditt?

Søk litt på 575 kraner her på forumet, så får du gode tips. Konklusjonen jeg kom til før jeg kjøpte mine kraner i fjor høst var at 525 ss(arvtaker etter 425) er en kran som ikke klistrer når den ikke blir brukt på en stund, og at den er enkel å holde ren.

Kan med 9 måneders erfaring gå god for at det er en glimrende kran. Enkel, men genial konstruksjon. Den eldre 425 hadde visstnok mulighet for å montere stout munnstykke, men nå beveger jeg meg på tynn is  ::) 575 har visstnok en creamer når spaken skyves bakover, noe som fører til søl når menigmann prøver å stenge, og ellers ikke gir noen store fordeler. Men som sagt, bedre å høre fra noen som har prøvd begge enn med meg som bare har lest meg opp  :)

Skal få tatt noen bilder av kegeratoeren og laste opp, men det blir nok ikke i kveld  :biersmile:

Sånn, da er det "bare" gipsen igjen ^^

Dro på litt ekstra på målene og landet på 40x60. Nå bærer det ut i sola med en duggfrisk belønning for innsatsen :)

#fortsettelse følger#

4fa1d079-9259-a7c2.jpg

Den var ikke dum... :jaha:

Skal du dekke til kranene når de ikke er i bruk, eller blir det full show off.?

Jeg skjønner vel egentlig godt at fruen i huset ønsker sterkt å tildekke kranene til daglig på et eller annet vis, men jeg håper selvfølgelig at show-off faktoren blir såpass akseptabel at dette blir unødvendig :) time will show..
Skal det tildekkes ser jeg for meg farget/frostet glassdør(er) som hengsles på et eller annet vis uten at det bygger for mye i åpen stilling. Ikke kommet helt dit enda i planene.

Nå er sparkling ferdig, og malekosten er klar for å få svingt seg :)

Odland: LJ er alltid på lager :)

Tenkte å sette fatene på gangen rett bak veggen for kranene. Vi har planer om garderobeskap der, så da får jeg gjemt det bort på bekostning av litt hylleplass. Mulig jeg klarer å få lurt inn et lite kjøleskap eller fryseboks der og ;)
Baard nevnte noe med kjøling rundt slangene, hva brukes ??

Update
4fa1d079-c1ee-88f1.jpg

Hvis du bruker de tynneste ølslangene vil det på 10 meter slange stå ca 2,8 cl øl i slangen, mao ca et kvart shotglass. Du vil vel neppe ha mer enn et par tre meter slange på hvert fat, så da blir mengen tilsvarende mindre. Dersom du fremdeles synes det er bryet verdt å kjøle slangene, kan du feks tvinne et kobber-bremserør rundt slangene, og sirkulere frostvæske som du har liggende i en fryser, ved hjelp av en pumpe. Jeg skal montere mitt anlegg over toetasjer hvor ølet står oppe. Ølslangene skal gå i samme løp som vannet, og jeg kontemplerte å legge ølslangene inntil vannrøret for å få kjøling på den måten. Etter å ha regnet på hvilket volum jeg faktisk taper på å droppe kjølingsprosjektet bestemte jeg meg for å la det være.

Ah sånn ja. Jeg tenkte kanskje det finnes noen små frittstående rørkjølere så man kan slippe fryseboksen og fatene kan stå i romtemp. Jada øl skal nok stå kjølig under lagring men så var det dette med plass og da :)
Jeg har og lekt med tanken om å legge ølrør ned til boden i etasjen under selv. Blir ca 5-6 meter med rør ser jeg for meg, og nå er veggene fortsatt åpne på gangen så muligheten er der. Tenker jeg kommer til å legge klart for dette i tillegg som en backup :)
7mm ID rør funker fint det?

Jeg ville ..nei vent.. jeg HAR gått for "3/16 (ca 3mm) skumdempende ølslanger. 3,5[sup]2[/sup]XPI X6 meter blir nesten 20 cl. Det blir litt mye svinn.

Både Petit og bryggselv har denne slangen til ca 20,- pr meter om jeg husker rett..

Du får også kjøpt brukte ølkjølere. Har sett mange på finn. De ligger på mellom 5 og 8000

edit.. regnefeil

dobbeltedit: ble plutselig usikker på både formel og resultat. det må da være 30 år siden sist jeg regnet volum i en sylinder.. Hvis noen regneferdige vil se over og kommentere er jeg bare glad for det.

trippeledit: fant en volumkalulator på nettet. da skulle svaret være 230999.9999999998 kubikkmillimeter, altså 2,3 desiliter. i en 6 meter lang 7mmID slange. Puh!

mens en like lang 3mm slange vil romme 42428.57142857139 kubikkmillimeter, altså 4,2 centiliter!

Hehe godt jobbet med mattematikken :)
Formelen tror jeg forøvrig er

Radie x Radie x Pi x Lengde =
3,5 x 3,5 x 3,14 x 600 = 2,3 DL'ish.
Ble litt my det.

Fancy den kjøleren du fant. Ser det ut som den har 3 inn/ut?
Specs skremte meg litt.. 600W og Noise Level: Less than XX (more??) than 70.. Tippet villt her, men om det stemmer bråker den jo sykt. 4000,- er jo mye øl det og :)

Tenker jeg havner på et enklere oppsett da med depot rett bak kranene og korte slanger. Kjøleskap har jeg da det blir nytt til kjøkkenet.

Grunde skrev:
Baard nevnte noe med kjøling rundt slangene, hva brukes ??
Jeg tenkte på kjøling av slange mellom kjøl/frys og kran. En løsning om du legger slangene i felles rør kan være http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=W&Product_Code=TowerCooler_Intl&Category_Code=BTCC eller du kan lage noe liknende selv med en pc-vifte/rør/gaffa...

Grunde skrev:
Tenker jeg havner på et enklere oppsett da med depot rett bak kranene og korte slanger. Kjøleskap har jeg da det blir nytt til kjøkkenet.
Korte slanger er ikke lurt etter min erfaring. Det kan fort bli mye skum.. 2-3m med indre diameter på 3mm som Bård sier er perfekt! Eller kanskje du mener kort avstand i varm luft og lengre slange i en kveil i kegerator?

Tilbake
Topp